CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Rabu, 4 November 2009

karangan contoh : perkhemahan/ komentar

Baru baru ini anda berpeluang menyertai suatu pekhemahan unit beruniform . Anda mendapati perkhemahan itu mempunyai kelemahan . Sarankan langkah-langkah yang perlu diambil untuk membaiki kelemahan tersebut .

Baru-baru ini saya berpeluang menyertai aktiviti perkhemahan unit beruniform anjuran Persatuan Pengakap Daerah Muar. Perkhemahan ini dilakukan di Tapak Perkhemahan Pengakap Daerah Muar .Perkhemahan ini berlangsung selama 4 hari 3 malam. Sepanjang perkhemahan itu kami mengikuti pelbagai aktiviti yang disusun oleh jawatankuasa penganjur.Walaupun perkhemahan ini berjaya pada dasarnya namun terdapat beberapa kelemahan yang telah saya kenalpasti berlaku.
Kelemahan yang saya kenalpasti ialah kesemua aktiviti yang dilakukan terlalu padat sehinggakan para peserta berasa sangat tidak selesa kerana terpaksa berkejar dengan masa bagi memenuhi jadual yang padat. Ini menyebabkan banyak peserta yang berasa sangat letih , tertidur semasa mendengar ceramah kerana rehat yang tidak cukup.

Oleh yang demikian saya mencadangkan agar pihak urus setia dapat membentuk jadual aktiviti yang fleksibel dan menepati keadaan jarak penginapan dengan tempat diadakan setiap aktiviti. Ini kerana sepanjang pekhemahan tersebut para peserta terpaksa berjalan agak jauh bagi membersihkan diri dan makan. Aktiviti juga hendaklah sesuai supaya sepanjang perkhemahan tersebut hanya dipenuhi dengan pelbagai ceramah dan syarahan sahaja. Saya mengharapkan pihak penganjur dapat mengaturkan aktiviti perbincangan kumpulan , merentas halangan , riadah , berkayak , membuat gajet , ujian kecergasan , permainan kumpulan dan sebagainya. Sudah tentu aktviti dapat menghilangkan kebosanan pelajar dan menjadikan aktiviti dijalankan lebih menarik.

Pihak penganjur juga seharusnya menyediakan kemudahan atau bahan keperluan yang mencukupi . Ini kerana kemudahan yang disediakan kurang memuaskan para peserta perkhemahan . Antara lain ramai peserta yang merungut kerana khemah tidak mencukupi .Ini menyebabkan mereka terpaksa berhimpit-himpit dalam sebuah khemah yang boleh memuatkan bilangan peserta yang minima .Bilangan peserta yang ramai juga menyebabkan tandas yang disediakan tidak dapat menampung kapasiti peserta yang ada. Kebanyakan peserta terpaksa berebut-rebut untuk mandi , ke tandas , membasuh baju dan membersihkan badan.
Pihak urus setia juga perlu peka akan kualiti makanan yang disediakan . Ini kerana ada peserta mengadu dihidangkan dengan makanan yang sudah hampir basi. Oleh yang demikian peserta tersebut terpaksa makan makanan yang dibawa dari rumah. Sudah tentu ia akan mengganggu kesihatan peserta dalam melakukan semua aktiviti yang dilakukan.
Penganjur juga seharusnya memantau keselamatan para peserta terutamanya pada waktu malam . Saya mendapati kawalan keselamatan yang dilakukan agak longgar hingga ada peserta yang ponteng dan tidak mengikuti aktiviti yang dijalankan . Kawasan tapak perkhemahan yang berdekatan dengan hutan rekreasi juga menyebabkan peserta takut dengan binatang berbisa seperti kala jengking , ular , lipan , biawak , monyet dan sebagainya.
Saya mengharapkan agar pihak urus setia lebih peka akan keperluan peserta dan dapat melakukan usaha penambahbaikan pada masa akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan