DI BAWAH MERUPAKAN NOTA SEJARAH TINGKATAN ENAM. ANDA BOLEH MENGGUNAKANNYA SEBAGAI RUJUKAN BAGI MEMBUAT TUGASAN PT 3 SEJARAH 2015.
TINDAKAN
- PRINT
- BACA
- FAHAMKAN
- CARI ISI PENTING
- BUAT CATATAN RINGKAS
- MASUKKAN DALAM PENULISAN TUGASAN PT 3
SEJ T 6
Negeri-negeri Melayu Bersekutu 1896( PERSETIAAN 1895 )
Negeri-negeri Melayu Bersekutu 1896
Pengenalan
Idea penubuhan persekutuan dikemukakan oleh Frank
Swettenham pada tahun 1892 kepada Gabenor Negeri-negeri Selat, Cecil Smith.
Pada tahun 1893, Cecil Smith menghantar laporan kepada Pejabat Tanah Jajahan mencadangkan
penubuhan persekutuan yang terdiri daripada Perak, Selangor, Negeri Sembilan
dan Pahang. Dalam laporan itu, beliau menegaskan penubuhan persekutuan akan
menguntungkan British dan negeri tersebut dari segi politik, ekonomi dan
sosial. Frank Swettenham mengambil inisiatif dengan mendapatkan persetujuan
Sultan Perak, Selangor, Pahang dan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan
terhadap penubuhan persekutuan. Pada 1 Julai 1895, Sultan tersebut
menandatangani perjanjian persekutuan. Pada 1 Julai 1896, Negeri-negeri Melayu
Bersekutu ditubuhkan semasa Sir Charles Mitchell menjadi Gabenor Negeri-negeri
Selat.
Faktor-faktor penubuhan
1. Untuk
mewujudkan keseragaman dan kecekapan pentadbiran
Perlaksanaan sistem Residen telah menyebabkan Residen
dilantik di Perak pada November 1874, di Selangor pada Disember 1874, Pahang
pada tahun 1888 dan Negeri Sembilan pada tahun 1895. Residen dihantar sebagai
penasihat untuk menasihati Sultan dalam semua hal kecuali hal-hal yang
berkaitan dengan agama Islam dan adat-istiadat orang Melayu. Walau
bagaimanapun, Residen tidak diberi garis panduan di dalam melaksanakan tugas di
Negeri-negeri Melayu. Perlaksanaan sistem Residen bergantung kepada sepenuhnya
di atas kebijaksanaan Residen yang dilantik. Kejayaan dan kegagalan menjadi
tanggungjawab Residen. Akibatnya, berlaku ketidakseragaman dalam pentadbiran di
negeri Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan. Kemajuan di antara negeri
ini juga tidak seimbang kerana kebolehan dan cara pentadbiran Residen
berbeza-beza.
Terdapat juga perbezaan-perbezaan dalam pentadbiran
Undang-uhndang Tanah, keadilan dan sistem cukai di antara negeri-negeri
tersebut. Kemajuan juga tidak seimbang di mana negeri yang kaya iaitu Perak dn
Selangor lebih maju dari negeri yang miskin seperti Pahang. Kerjasama antara
negeri sukar dijalankan sebab negeri ini mempunyai unit politik yang
berasingan. Frank Swettenham berpendapat penubuhan persekutuan akan mewujudkan
keamanan dan kecekapan pentadbiran kerana pentadbiran akan dijalankan mengikut
arahan pusat. Perkara yang berkaitan seperti sistem pentadbiran, cukai,
undang-undang tanah dan keadilan akan disatukan dan diselaraskan. Hal ini akan
menjimatkan kos pentadbiran. Usaha memajukan sistem perhubungan juga dapat
dilaksanakan dengan menghubungkan jalan raya dan keretapi di negeri tersebut.
Pada dasarnya, penubuhan persekutuan akan mewujudkan kerjasama ekonomi, politik
dan sosial.
2. Menghadkan
kuasa Residen
Perlaksanaan sistem Residen telah menyebabkan
perlantikan Residen di Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan. Walaupun
Residen dilantik sebagai penasihat, mereka muncul sebagai kuasa paling berkesan
kerana segala urusan pentadbiran dijalankan atas arahan Residen. Sultan dan
Majlis Negeri tidak dapat menyekat kuasa Residen. Malah Sultan dan pembesar Melayu
terpaksa merujuk kepada Residen dalam menjalankan pentadbiran negeri. Majlis
Mesyuarat Negeri kehilangan fungsi sebagai institusi pentadbiran kerana Residen
mempunyai kuasa mutlak.
Semua undang-undang yang diluluskan seperti
Undang-undang Tanah mesti ditandantangani oleh Residen sebelum berkuatkuasa.
Gabenor Negeri-negeri Selat juga tidak dapat mengawal kuasa Residen kerana
beliau berada di Singapura dan sibuk dengan urusan-urusan Negeri-negeri Selat.
Penubuhan persekutuan akan mengurangkan kuasa Residen kerana mereka terpaksa
tertakluk kepada arahan kerajaan pusat dan pentadbiran negeri.
3. Masalah
kewangan Pahang
Ahli-ahli sejarah seperti Profesor Khoo Kay Kim dan
K.G. Tregonning berpendapat bahawa masalah kewangan Pahang menyebabkan British
menubuhkan Negeri-negeri Melayu Bersekutu. British menduduki Pahang pada tahun
1886 di mana J.P. Rodgers menjadi Residen pertama. British mengambil Pahang
dengan harapan Pahang mempunyai prospek ekonomi cemerlang. Apa yang sebenarnya
ialah Pahang merupakan negeri miskin dengan jumlah penduduk dan hasil bumi yang
kurang.
Pada tahun 1890-an, Pahang menghadapi masalah
kewangan. Dalam menjalankan pentadbiran, British mendapat bantuan kewangan dari
Negeri-negeri Selat. Pada akhir tahun 1891, hutang Pahang pada Negeri-negeri
Selat ialah $600 ribu. Pada akhir tahun 1892, hutang meningkat kepada $800
ribu. Masalah kewangan Pahang semakin runcing apabila berlaku kebangkitan
Pahang 1891-1895. Jadi beberapa cadangan dikemukakan oleh British untuk
mengatasi masalah ini.
Cadangan pertama ialah British berundur dari Pahang
dan menyerahkan pentadbiran kepada Sultan. Langkah ini tidak dapat dilaksanakan
kerana ia menjatuhkan maruah British. Tindakan ini juga membuka peluang kepada
kuasa lain untuk bertapak di Pahang yang sudah tentu akan menjejaskan
kepentingan British.
Cadangan kedua ialah British mendapatkan pinjaman dari
Negeri-negeri Selat. Ia tidak dapat dilaksanakan kerana pada tahun 1890-an,
Negeri-negeri Selat juga menghadapi masalah kewangan. Hutang yang berjumlah
$800 ribu pada tahun 1892 masih belum diselesaikan.
Cadangan ketiga ialah British mendapat bantuan
kewangan dari negeri yang kaya seperti Perak dan Selangor. Cadangan ini tidak
dapat dilaksanakan kerana Perak dan Selangor enggan membantu sebab ianya satu
unit politik berasingan.
Diharapkan dengan penubuhan persekutuan, hasil negeri
kaya seperti Perak dan Selangor dapat digunakan untuk membantu negeri-negeri
miskin seperti Pahang jika negeri-negeri ini digabungkan sebagai satu unit
politik. Frank Swettenham dan C.D. Cowan (Pegawai Tanah Jajahan) menegaskan
British tidak sepatutnya berundur dari Pahang sebaliknya memajukan Pahang
daripada hasil Perak dan Selangor apabila ia bergabung.
4. Keselamatan
A.C. Miller menegaskan faktor keselamatan menyebabkan
penubuhan Negeri-negeri Melayu Bersekutu pada tahun 1896. British bimbang
kekacauan seperti Perang Perak pada 1875-an dan Kebangkitan Pahang 1891-1895
akan berlaku lagi. Penubuhan persekutuan akan membolehkan Negeri-negeri Melayu
Bersekutu mempunyai kemampuan dan keupayaan dari segi ketenteraan, khususnya
dalam menjaga keamanan persekutuan tanpa mengharapkan bantuan luar. C.P. Lucan
dalam laporannya menegaskan penubuhan persekutuan perlu dilihat dari segi aspek
keselamatan negeri Melayu dan Negeri-negeri Selat.
5. Dasar
British
Kesan-kesan
1. Politik
Penubuhan Negeri-negeri Melayu Bersekutu berjaya
mewujudkan keseragaman dan kecekapan pentadbiran di seluruh persekutuan.
Keamanan dan peraturan yang stabil dan menyeluruh berjaya diwujudkan di seluruh
persekutuan. Perkara yang berkaitan dengan persekutuan seperti sistem
pentadbiran, cukai, keadilan, Undang-undang Tanah dapat disatu dan diselaraskan
kerana semua urusan pentadbiran dijalankan atas arahan kerajaan pusat,
khususnya arahan Residen Jeneral yang mengenai persekutan. Bagi memudahkan
pentadbiran, beberapa jabatan seperti kewangan, polism kastam, perhutanan,
hal-ehwal orang Cina, kerja raya, keretapi ditubuhkan. Frank Swettenham
dilantik sebagai Residen Jeneral pertama pada 1 Julai 1896.
Negeri-negeri Melayu Bersekutu bukan merupakan sebuah
persekutuan dalam erti kata sebenarnya lebih merupakan kesatuan politik. Semua
urusan pentadbiran dijalankan atas arahan kerajaan pusat khususnya Residen
Jeneral yang berkuasa penuh dalam semua hal-ehwal termasuk kewangan. Punca
utama hasil (duti eksport) juga dibawah kawalan kerajaan pusat. Tiada
pembahagian antara kerajaan negeri dan kerajaan pusat. Kerajaan negeri hanya
mengikut arahan pusat dalam menjalankan pentadbiran. Penubuhan Jabatan
Persekutuan menyebabkan tumpuan besar ke atas kerajaan pusat. Jabatan negeri
mengikut arahan jabatan pusat.
Penubuhan Negeri-negeri Melayu Bersekutu menyebabkan
Residen Jeneral muncul sebagai orang paling berkuasa dalam persekutuan kerana
semua urusan pentadbiran dijalankan atas arahannya. Sultan, Residen dan Majlis
Mesyuarat Negeri tidak dapat mengawal kuasanya. Mereka tertakluk di bawah
arahan Residen Jeneral dalam menjalankan pentadbiran negeri.
Gabenor Negeri-negeri Selat yang dilantik sebagai
Pesuruhjaya Tinggi Persekutuan juga tidak dapat mengawal kuasa Residen Jeneral
kerana beliau berada di Singapura untuk mentadbir Negeri-negeri Selat. Selain
itu, sudah menjadi kecenderungan Residen Jeneral menjalankan pentadbiran tanpa
merujuk kepada Pesuruhjaya Tinggi. Majlis Mesyuarat Persekutuan yang diharap
mengawal kuasa Residen Jeneral tidak ditubuhkan sehingga tahun 1909.
Penubuhan persekutuan juga menyebabkan Sultan, Residen
dan Majlis Mesyuarat Negeri kehilangan kuasa. Mereka tertakluk di bawah arahan
Residen Jeneral dalam menjalankan pentadbiran. Kuasa Sultan hanya dalam hal-ehwal
agama Islam dan adat resam Melayu. Residen tidak lagi bebas menjalankan
pentadbiran negeri kerana mereka tertakluk di bawah arahan Residen Jeneral.
Majlis Mesyuarat Negeri kehilangan fungsi sebagai institusi pentadbiran.
Majlis Mesyuarat Negeri diberi kuasa meluluskan
undang-undang tetapi undang-undang digubal oleh Pegawai Persekutuan yang
dikenali sebagai Penasihat Undang-undang. Majlis Mesyuarat Negeri tiada kuasa
pembatal dan terpaksa meluluskan undang-undang yang dipersetujui. Penubuhan
Jabatan Persekutuan telah menyebabkan lebih ramai Pegawai British yang diambil
tugas. Keadaan ini menunjukkan seolah-olah Negeri-negeri Melayu Bersekutu
ditadbir secara langsung oleh British.
Pemusatan kuasa yang keterlaluan telah menimbulkan
bantahan Sultan, contohnya, dalam Majlis Mesyuarat Raja-raja Kedua di Kuala
Lumpur pada tahun 1903, Sultan Idris (Perak) telah mengecam hebat pemusatan
kuasa dan mendesak diambil langkah melaksanakan desentralisasi (pengagihan
kuasa) bagi mengembalikan kuasa Sultan, Residen dan Majlis Mesyuarat Negeri.
Sultan Idris juga mendesak lebih ramai orang Melayu dilantik dalam jabatan
persekutuan. Penubuhan persekutuan membolehkan Sultan Perak, Selangor, Pahang
dan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan bertemu dan berbincang bersama-sama
kepentingan bersama dalam Majlis Mesyuarat Raja-raja sejak tahun 1897 dan
Majlis Mesyuarat Persekutuan sejak 1909.
2.
Ekonomi
Perkembangan ekonomi yang pesat di Negeri-negeri
Melayu Bersekutu dan kestabilan politik telah membawa kepada kestabilan ekonomi.
Keseragaman dan kecekapan, keamanan dan keaturan serta pentadbiran yang
berkesan telah menyebabkan lebihan hasil dan hasil persekutuan dapat digunakan
oleh semua negeri dalam semua gabungannya. Keadaan politik dan peluang-peluang
ekonomi telah menggalakkan pelabur-pelabur dari Negeri-negeri Melayu atau
Seberang Laut untuk melibatkan diri dalam kegiatan ekonomi, khususnya bijih
timah dan getah.
Kedatangan mereka telah menyebabkan berlakunya
pertambahan hasil di Negeri-negeri Melayu Bersekutu, contohnya hasil
Negeri-negeri Melayu Bersekutu pada 1896 berjumlah $8.5 juta telah meningkat
kepada $24 juta pada tahun 1909. Pembinaan sistem jalan raya dan jalan keretapi
terutamanya yang menghubungkan negeri telah memajukan lagi kegiatan ekonomi
Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Pada tahun 1904, sudah terdapat jalan raya
sepanjang 2400 km dan jalan keratapi sepanjang 340 batu. Pada tahun 1903,
terdapat jalan keretapi dari Perai ke Seremban dan disambungkan ke Johor Bahru
pada tahun 1909.
Penubuhan Negeri-negeri Melayu Bersekutu telah
memajukan perusahaan bijih timah dan getah. Buktinya pada tahun 1889 eksport
bijih timah Perak, Pahang Selangor dan Negeri Sembilan berjumlah 20000 tan.
Pada tahun 1904, eksport bijih timah persekutuan ialah 70000 tan. Selepas
penubuhan persekutuan, orang-orang Eropah mula mengambil alih penguasaan ke
atas perlombongan-perlombongan bijih timah yang dikuasai oleh orang-orang Cina.
Begitu juga dengan perusahaan getah yang semakin berkembang selepas penubuhan
Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Pada tahun 1897, hanya terdapat 345 ekar, 1905
– 50 ribu ekar dan 1909 meningkat kepada 200 ribu ekar yang ditanami getah.
3. Sosial
Penubuhan Negeri-negeri Melayu Bersekutu telah berjaya
mewujudkan keamanan dan peraturan. Jaminan keselamatan dan persamaan hak di
sisi undang-undang telah menggalakkan imigran Cina dan India, lebih-lebih lagi
terdapat peluang dalam perkhidmatan persekutuan dan perkembangan bijih timah.
Kedatangan imigran telah menyebabkan pertambahan penduduk di Negeri-negeri
Melayu Bersekutu.
Selain itu, kedatangan imigran juga mewujudkan
masyarakat majmuk. Orang-orang Cina dan India adalah masyarakat yang berasingan
dan tidak dapat mengasimilasikan diri dalam masyarakat Melayu. Penubuhan
pesekutuan menyebabkan perutmbuhan dan perkembangan bandar-bandar seperti
Taiping, Kuala Lumpur, Kelang dan lain-lain lagi.
Selain itu, terdapat pelbagai kemudahan sosial seperti
perhubungan, kesihatan, pelajaran dan lain-lain. Walau bagaimanapun, kemudahan
sosial itu mempunyai kepentingan ekonomi kerana ia disediakan di kawasan yang
mempunyai kegiatan ekonomi. Pada tahun 1909, terdapat 52 buah klinik di
persekutuan dan 1904 kemudahan perhubungan diadakan (2400 km jalan raya dan 340
batu jalan keretapi).
Dalam bidang pelajaran, banyak sekolah-sekolah didirikan
di Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Pada tahun 1907, terdapat 266 buah sekolah
Melayu, 1903 terdapat 15 buah sekolah Tamil dan 1911, 50 buah sekolah Cina.
Selain itu, terdapat sekolah Inggeris yang didirikan oleh kerajaan dan
mubaligh. Pada tahun 1905, Maktab Melayu Kuala Kangsar dibina khas untuk
anak-anak golongan bangsawan. Pada tahun itu, kerajaan membina maktab teknik di
Kuala Lumpur untuk menyediakan tenaga mahir bagi Jabatan Kerja Raya dan
keretapi.
Usaha untuk menubuhkan Persekutuan Negeri-negeri Melayu Bersekutu ini bermula menjelang tahun 1892 apabila didapati bahawa Sistem Residen telah tidak sesuai lagi dan tidak dapat memenuhi kehendak pentadbiran penjajah Inggeris di Tanah Melayu. Cadangan rasmi yang pertama bagi mengadakan suatu bentuk persekutuan datangnya dari Sir Charles Lucas, seorang Pegawai Tetap di Pejabat Jajahan London dalam bulan Mac 1892 yang telah diasaskan dari perbincangan dengan Frank Swettenham. Penjajah British mendapati bahawa sistem yang paling sesuai bagi negeri-negeri Melayu ialah satu sistem di mana pentadbirannya diseragamkan supaya negeri-negeri yang lebih kuat dan kaya akan dapat membantu negeri-negeri yang lemah dan kurang mewah.
Untuk melaksanakan rancangan ini, pada tahun 1895, Frank Swettenham telah diutus ke negeri-negeri yang berkenaan untuk menerangkan rancangan tersebut kepada Raja-Raja Melayu serta mendapatkan persetujuan mereka. Frank Swettenham telah berjaya mendapatkan persetujuan daripada Raja-Raja berkenaan. Berikutannya satu perjanjian yang dikenali sebagai Perjanjian Persekutuan 1895 telah ditandatangani di antara Gabenor Negeri-negeri Selat, Sir Cecil Clementi Smith bagi pihak Kerajaan British dengan Duli-Duli Yang Maha Mulia Sultan Idris, Perak; Sultan Suleiman, Selangor; Sultan Mahmud, Pahang; dan Yam Tuan Besar Sri Menanti, Dato Bandar Sungai Ujong, Undang Johol, Undang Rembau dan Tengku Dewa Tampin. Menurut Perjanjian ini, Raja-Raja yang berkenaan bersetuju menempatkan diri mereka dan negeri-negeri mereka di bawah lindungan Kerajaan British dan menjadikan negeri-negeri mereka satu persekutuan yang akan dikenali sebagai Protected Malay States yang akan ditadbirkan dengan nasihat dari Kerajaan British.
panjang tapi sangat berguna !!!
BalasPadamtqvmch cikgu ....
Haahahahahha yes thiviyaa chandran
PadamHaahahahahha yes thiviyaa chandran
Padamthis is a ....what the.....is this.......ok blog cikgu mmang terbaik ........
BalasPadamcikgu bolehkah beri cadangan kpd saya tentang tajuk tugasan sej pt3? terima kasih~ :D
BalasPadamPersetiaan Persekutuan 1895
PadamPengukuhan Negara Bangsa Baru
Padam:)
BalasPadampanjangnye
BalasPadam😕😹😹😹😹😹
Padam😕😹😹😹😹😹
Padamkesan-kesan pemeteraian perjanjian 1895
BalasPadamisi penting/huraian jawapan
kesan-kesan pemeteraian perjanjian 1895
BalasPadamisi penting/huraian jawapan
tq Cikgu Razak :3
BalasPadampanjng nmpak sehingga pening kepala\
BalasPadamanywayss thks
cikgu
wc
Padamwc
Padampanjangnye..............
BalasPadambagus
BalasPadamcikgu bleh bagi sye sej form 1 x tq
BalasPadamcikgu bleh bagi sye sej form 1 x tq
BalasPadamsenang faham :)
BalasPadamCikgu Razak😅 pt3 2016 pnye takde ke 😔 nakk 😁
BalasPadamHehehehehheheh banyak cantik
PadamHahahahhaha juz 4 fun
Hehehehehheheh banyak cantik
PadamHahahahhaha juz 4 fun