Rabu, 20 Mac 2013

KERJA KURSUS SEJARAH PMR 2013


Kerja Kursus Sejarah PMR 2013 ...... nak buat apa cikgu ?

Saya baru menghadiri taklimat yang disampaikan oleh guru cemerlang Sejarah Pn Hjh Mawar dari SMK Tengku Mahkota Muar Johor.

Berikut ialah antara bahan yang boleh dikongsikan bersama untuk rujukan guru/ pelajar
a.       Tajuk – kegiatan ekonomi tradisional
b.  
    Fokus - pengusaha
Definisi
  1. -          Bersifat setempat
  2. -          Pada skala kecil-kecilan
  3. -          Mendapat pulangan/ hasil yang kecil
  4. -          Menjadi punca pendapatan keluarga sahaja
  5. -          Menggunakan teknologi rendah/ mudah/ mesin kecil
  6. -          Tenaga kerja yang diperlukan setakat ahli keluarga/ penduduk setempat
  7. -          Menggunakan modal yang kecil
  8. -          Tidak diusahakan secara besar-besaran/ komersial

Skop

1.      Makanan
a.       Sate
b.      Nasi kandar
c.       Nasi kerabu
d.      Nasi dagang
e.       Kuih muih tradisional
f.       Ikan masin/ ikan kering/ ikan bilis
g.      Keropok/ keropok lekor
h.      Budu
i.        Belacan
j.        Cencalok
k.      Gula melaka
l.        Bahulu
m.    Tempoyak
n.      Cendol
o.      Putu mayam
p.      Nasi ambang ( Johor )

2.      Perkhidmatan dan perubatan
a.       Minyak angin
b.      Minyak urut
c.       Minyak gamat
d.      Mak andam tradisional
e.       Bidan kampung
f.       Bomoh/ manang
g.      Tukang gunting
h.      Pencari madu lebah
i.        Portar
j.        Tukang

3.      Pertanian
a.       Pekebun ( sayur/ ubi/ keladi/ keledek/ jagung / pisang )
b.      Penoreh getah
c.       Pesawah
d.      Penternak
e.       Nelayan
f.       Pengusaha rumpai laut

4.      Pertukangan
a.       Tukang rumah
b.      Tukang jahit
c.       Tukang tenun
d.      Tukang emas/ perak/ tembaga
e.       Tukang besi ( buat parang/ pedang/ pisau / kerambit/ hiasan )
f.       Tukang kasut
g.      Tukang buat kepok batu nesan
h.      Pembuat kompang

5.      Kraftangan
a.       Pembuat wau
b.      Pengukir mutiara
c.       Pengusaha labu sayung
d.      Anyaman
e.       Karangan laut
f.       Pembuat tikar
g.      Pengusaha bakul
h.      Pengusaha tudung saji
i.        Pembatik

6.      Perniagaan kecil-kecilan
a.       Penjaja
b.      Peniaga pasar malam
c.       Peniaga pasar tamu/ tani/ pekan sehari
d.       Pengusaha santan

7.      Perlombongan
a.       pelombong   emas/ bijih timah/ besi tradisonal

174 ulasan:

  1. cikgu, how to buat kertas temu ramah?

    BalasPadam
  2. item 1 tu macam mana nak buat...

    BalasPadam
  3. Cikgu,elemen3 bagaimana buat? Saya mau hantar selepas cuti ini.tolong!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry lambat. dah keluar 1 hb hari tu

      Padam
    2. Cikgu saya juga perlu hantar pada bulan 5 ini . Boleh tolong saya memulakan folio . Saya tak tahu macam mana nak mula . Cikgu takda sediakan contoh ke ?

      Padam
  4. cikgu macam mana nak buat ni saya pening... dah serabut otak..

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum . Cikgu kalau pasal nelayan tu nak buat apa ?

    BalasPadam
  6. asalamualaikum cikgu :) saya nk tnye kalau pasal getah kena cerita pasal ape yer?

    BalasPadam
  7. assalammualaikum cikgu , sye nx tnye bce jge dikategorikan sbgai kegiatan trdisional ke ??

    BalasPadam
  8. cikgu,latar belakang orang yg ditemu ramah tu pun nak jugak eh?

    BalasPadam
  9. as'salammualaikum, cikgu boleh tolong ajar saya tak... macam mana nak buat folio sejarah ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. as'salamualaikum??mane ade huruf ain masa mula2. ejaan yg sbtl-btlnye. alif lam sim lam alif mim ain lam ya ka mim..kacau je.. lain kali kalau nak eja salam eja mcm ni.. A.S.S.A.L.A.M.U.A.L.A.I.K.U.M.folio sejarah 2 buatlah ikut je soalan dan panduan yg disediakan.. kalau x leh gak refer sini http://anjungilmuwiduri.blogspot.com/2013/03/kerja-kursus-sejarah-pmr-2013-satu.html harap membantu dgn gangguan ana

      Padam
  10. cikgu ajar sya buat elemen 3

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum :) Nk tanya, kuih muih tradisonal tu kena lebih dari 1 jenis ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kaji tentang penjual kuih sahaja. hasil keluaran dia namakan semua kuih yang dia hasilkan. untuk elemen 2 buat satu jenis kuih sahaja daripada awal hingga akhir penyediaannya

      Padam
  12. Cikgu, tolong ajar saya buat elemen 3,saya perlu hantar pada 1 April! Terima kasih^_^

    BalasPadam
  13. cikgu tolong buatkan contoh hasil kajian...saya tak faham

    BalasPadam
  14. jika saya memilih peniaga pasar minggu,apa perlu saya lakukan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tetapkan dia jual apa. buat huraian tentang apa yang dia jual. pilih satu aja

      Padam
  15. cikgu .... tq sbb bgi maklumat free..smoga cikgu di murahkn rezeki...:)

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum, cikgu, kalau nak wat yang pertenakan macm mana cikgu? saya kurang faham yang pertenakan. Cikgu, tolong balas komen ini cikgu. Pleaseee

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia menternak apa.
      kalau ayam kampung/ kambing/ lembu boleh pilih salah satu. tajuk kajian kita - penternak ayam kampung/ penternak itik/ penteenak kambing/ penternak lembu

      Padam
  17. assalamualaikum cikgu.kalau kopi,boleh tak?

    BalasPadam
  18. cikguuuu !! mna mana mau cari sumber pertanian

    BalasPadam
    Balasan
    1. internet- masuk ke jabatan pertanian mana-mana negeri . daripada situ cari maklumat kita atau kementerian pertanian dan inustri asas tani. cuba check dulu

      Padam
  19. cikgu...macam mana kalau cukup 5 aspek...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebanyakannya kehendak soalan mintak 4 aspek sahaja. tak pelu buat lima. ada arahan kat soalan kerja kursus

      Padam
  20. Cikgu, please teach me how to do elemen 3. Thank you^_^ terima kasih:) aligato*_*

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok kat bahagian kanan blog saya. pada bahagian label ada kerja kursus sejarah pmr 2013. ada bahagian contoh elemen 3. saya dah masukkan . boleh ubah suai/ copy paste / adjust.

      Padam
  21. Cikgu, tolonglah ajar saya buat elemen 3, guru saya mau saya hantar selepas cuti ini! Tolonglah! Please!

    BalasPadam
  22. kalau makanan rendang boleh tak..

    BalasPadam
  23. cikgu,, macam mana nak buat elemen 1??
    saya x paham laa..cikgu saya nak bukak sekolah nie..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah ada hurian saya semalam

      Padam
    2. Awak yg nk bukak akolah Kerr skolah yg nk buka.....k

      Padam
  24. kalau buat pasal cendawan boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak pasti boleh atau tidak. tanyakan cikgu awak dulu.

      Padam
  25. semue tentang ats ue perlukan lesen ke ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. lesen kalau ada. kalau tak ada tulis tak ada. dah . gitu aja

      Padam
  26. cikgu saye x phm la pasal elemen2 tu ?? bole terangkan

    BalasPadam
  27. asalamualaikum cikgu,,sya nk tnya,soalan2 apa yg spttnya kita tnya utk temu ramah,?mohon jwapan.

    BalasPadam
  28. Cikgu , saya tak beberapa faham tentang Elemen 2 . Tentang Elemen 1 , saya mengumpul fakta sejarah daripada internet , orang sumber , melawat tempat kajian , buku ilmiah , dan majalah . Cikgu Sejarah saya suruh saya buat Elemen 2 sepanjang cuti ini tetapi dia masih tak memberikan penerangan yang sebetulnya . Jadi , saya harap cikgu boleh tolong saya mengenai Elemen 2 . Dan , kalau saya memilih kuih - muih tradisional . . perlukah lebih daripada 1 jenis atau hanya 1 jenis kuih sahaja ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. elemen 2 dalam proses pembuatan dan penulisan.
      elemen satu awak dah cukup.
      kuih - tajuk kita penjual kuih muih. untuk huraian tentang kuih pilih satu aja dah cukup

      Padam
  29. kalau saya buat elemen 1 tu sama cth maklumat dalam majalah dengan maklumat dalam internet sama tak pe ke?

    BalasPadam
  30. cikgu...boleh beri maklumat secara terperinci....maklumat cikgu masih kurang jelas

    BalasPadam
  31. Cikgu, tolong ajar saya buat elemen 3,tolong balas komen saya! Terima kasih

    BalasPadam
  32. cikguu.. kalau buat kedai runcit boleh?

    BalasPadam
  33. Cikgu.. Ajrkan element satu psal makanan - bahulu .

    BalasPadam
  34. okay thanks cikgu, skrng sye nk elemen 3 ja, pening nk buat >.<

    BalasPadam
  35. Cikgu, kenapa tak balas komen saya? Tinggal 1 hari saja,saya nak hantar pada 1 April! Tolong ajar saya buat elemen 3,cikgu!

    BalasPadam
  36. soalan temu bual elamen 1. temubual dengan bekas pesawah.
    soalan apa yang patut ditanya ?

    BalasPadam
  37. Asalamualaikum cikgu. Saya nak tanya.
    Getah bukan sudah di komersialkan ke?

    BalasPadam
  38. pening kpala pola tok eh~ cm ne pola elemen 3 ya?

    BalasPadam
  39. cikgu, tolong ajar saya buat elemen 3. terima kasih^-^

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry lambat buat. saya sibuk. dah keluar 2/4/13

      Padam
  40. elemen 1 macam mana nak buat?

    BalasPadam
  41. Cikgu , kalau saya nak buat pasal kuih-muih tradisional , saya kene kaji sejenis kuih je ke , atau banyak2 sekali ?

    BalasPadam
  42. cikgu boleh x bagi contoh hasil kajian.
    cikgu bagi yg ringkas2 je sebab saye nk bwt sendiri.

    BalasPadam
  43. BOleh terima dalam folio ini makanan nasi goreng dan nasi lemak. Pakaian sari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nasi goreng semua Negara Ada ......

      Padam
    2. masukkan tajuk - peniaga ( pasar malam / kedai runcit/ kedai makan )
      jangan tulis penjual nasi goreng/ nasi lemak macam tu aja.
      peniaga kecil - menjual sari.
      nnti jadikan sari tu sebagai fokus produk kita

      Padam
  44. Assalamualaikum. Nak tanya, kalau buat tentang nasi lemak boleh, cikgu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. peniaga nasi lemak sebagi tajuk ( peniaga kecil-kecilan )

      Padam
  45. Askum.....Cikgu .....nota diatas tuhhh contoh Kerr.....pilih salah satu Kerr atau ambil semua......

    BalasPadam
    Balasan
    1. pilih satu aja. cadangan saya mana yang dekat/ mudah awak buat pilih sebagai tajuk kursus

      Padam
  46. cikgu kegiatan penternakan dikirakah?

    BalasPadam
  47. Cikgu, saya nak buat tentang char koay teow yang jual kat gerai tu. Antara sumber untuk Elemen 1 saya masukkan orang sumber. Boleh tak tolong bagi contoh-contoh soalan yang saya perlu masukkan dalam temu bual saya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. soalan rujuk pada bahagian hasil kajian elemen 2. latar belakang penglibatan dia dalam mengusahakan benda tu. dah berapa lama/ macam mana mula/ siapa tolong / modal awal berapa / dimana berniaga/ macam mana sekarang/ hasil/ pendapatan harian/ masalah yang dihadapi

      masa buat temuduga tu ambil gambar awak dengan dia.
      tuliskan pada gambar tu nama/ ic/ alamat penuh / tempat masa dan lokasi

      Padam
  48. cikgu, sya bwt tjk tkg kst., sya dah ada sumber lawatan dgn org sumber, tpi yg internet bila sya search tntg tkg kst.., memang lgsg x de. yg ada cuma pasal kasut.. majalah pon sama, yg ada cuma cara penjagaan kasut... yg itu boleh sya ambil ke? markah dikira ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh ambil di sini

      http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/TukangkasutcetusilhamJasri/Article
      untuk elemen 1 tapi bahagian internet.

      Padam
    2. kalau majalah ada cerita penjagaan kasut cuba tanya cikgu awak boleh tak. tunjukkan majalah tu pada dia

      Padam
  49. sya nk tnya 3 lgi soalan. brape sumber yg dikehendaki sbnrnya? sya cma ada 4 sumber ckp ke??? lpstu blh x klau sy ambil sdkt gam atau jarum yg dgnkn oleh ptkg itu utk dibuat lampiran?? lastly, blh ke klau sya cma copy and paste elemen 3 yg cikgu buat, sedangkan ckg sj sya srh kls sya buat ayt sndri...adakah markah x dikira klau sya tiru esei ckg?? terima kasih tolong balas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. 4
      2.tak boleh
      benda tu boleh ambil dari intenet- peralatan tukang kasut. - search imej semua yang dia gunakan untuk dia bekerja.

      3.ikut kata cikgu awak tu , adjust sikit saya punya esei....... jangan malas

      Padam
  50. kuih tradisional apa yang boleh buat??? boleh senaraikan??

    BalasPadam
    Balasan
    1. semua jenis kuih tradisional

      rujuk kat sini

      http://ms.wikipedia.org/wiki/Kategori:Kuih_tradisional_Melayu

      Padam
  51. assalamu'alaikum cikgu , cikgu , saya x pandai nak buat esei , bole cikgu ajarkan x ? saya buat tentang bahulu .

    BalasPadam
  52. salam cikgu, macam mne nk buat dialog dan elemen 3?

    BalasPadam
  53. as salam...cikgu...
    rujukan itu maklumat yang kita ambik dp majalah atau internt... iye ke...sye tk brape pham larh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. rujukan ada 4
      1. daripada buku
      2. internet
      3. majalah/ akhbar/
      4. orang sumber
      5. dlll
      semua daripada elemen 1 tu tapi ditulis semula. ada cara tulusnya

      Padam
  54. boleh ke saya ambil rujukan dari wikipedia kimpalan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau buat keris/ parang/ pisau boleh. dulu dipanggil pandai besi. kalau buat owning/ pagar elektrik tak boleh

      Padam
    2. Cikgu...
      Sye dh buat tjuk owning dn grill...
      boleh kerr:-)?? ...
      lgy satu ...hasil kajian macam mana eak :-)?? ...

      Padam
    3. Cikgu...
      Saya ade ambik contoh tjok grill dn owning ikut yg cikgu bagy contoh kerts kerja 2012...

      Padam
    4. gril dan owning tak boleh jadi tajuk kursus tahun ini. baik awak tukartajuk sementara sempat lagi.

      Padam
    5. Huhu...
      Trimas cikgu...
      cikgu...
      Boleh kerr saye ambil tajok tukang jahit dan tukang jahit itu mmpunyai kedai sendiri...hurm :-)??? ...

      Padam
    6. boleh huzaifah. tak ada masalah. teruskan

      Padam
    7. As salam cikgu...
      Knape cikgu sej saya ckap...
      tjok owning boleh pkai...
      Hurm:-)?? ...
      Tlong sye cikgu...dh pnat /pning sye dbuat nyer...

      Padam
    8. ikut cakap cikgu awak. Sekolah saya saya jaga. pada pendapat saya owning hanya muncul selepas orang buat rumah. jadi ia merupakan satu bentuk hiasan. pada sejarah sistem ekonomi tredisional tak ada owning. ikut apa yang cikgu awak cakap. teruskan.

      Padam
    9. Hurmm...trima kaseh cikgu...
      lagy satu...
      mcm mner nk buat hasil kajian
      tu...
      Hurmm:-)?? ...

      Padam
  55. Takda contoh folio ke cikgu . Kalo ad boleh tolong bagi saya link dye . Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya baru masukkan semalam ... buat tapai/ penanam ubi kayu

      Padam
    2. Boleh saya tau cikgu letak kat mna ? Boleh bagi link die ..

      Padam
  56. as salam.., cikgu. sya dh tnjkkan link yg ckg bgi utk tkg kst jasri tu pd ckg sya. dia kta x blh sbb x brkaitan dan lgipun jasri tu dah buka pasaran luas, itu dah dikira moden bukan tradisional. tpi x pe. sya dah cri yg baru.. sya baru ada sumber lawatan, orang sumber dan internet...boleh ckg tlg suggestkan apa lgi satu sumber yg sng utk sya buat?? sya mmg dah buntu ni, dan please tlg tnjkkan beberapa contoh dan cara utk buat.. tolong sya ye ckg???

    BalasPadam
    Balasan
    1. surat khabar metro banyak cerita pasal penjual kasut tapi tak pasti bila tarikhnya. kalau tak cari buku yang sesuai yang ada kaitan dengan proses pembuatan kasut. awak punya tajuk ada sikit masalah nak cari bahan. kalau tak jumpa juga terpaksalah buat 3 aja. tapi dah ada 11 markah keseluruhan campur elemen 2 dan 3

      Padam
  57. assalamualaikum .. orang sumber wajib buat ke??

    BalasPadam
    Balasan
    1. elemen 1 buat 4 boleh pilih mcm saya huraikan tu. baca dulu mcm mana nak buat

      Padam
  58. assalamualaikum ... ckgu objektif n kaedah kajian nak buat gne ?

    BalasPadam
  59. Assalammualaikum cikgu, smua elemen kna tulis dlm bentuk perenggan ka?Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. elemen 2 ada huraiannya. buat yang macam saya tunjukkan tu.

      Padam
  60. assalamualaikum cikgu..kalau buat pesawah,mcm mane nak buat kos pengendalian?

    BalasPadam
    Balasan
    1. - beli mesin ( kalau dia guna mesin sendiri ) kalau sewa - kos menyewa mesin / bajak
      - racun serangga/ makhluk perosak/
      - baja/
      - benih/
      -upah lain yang berkaitan

      Padam
  61. Assalamualaikum cg , saya buat satay . Kemudian , saya nak tnya sumber sekurang kurangnya kena ada berapa ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. semua elemen 1 kena buat 4
      pilih antara majalah/ buku/ akhbar/ orang sumber/ melawat tempat kajian/ internet

      Padam
  62. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  63. cikgu..boleh tak sent contoh contoh kerja kursus yang cikgu ada...
    tolong

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya dah masukkan 2 contoh tahun ni punya ubi dengan pisang dan cara penulisannya pun ikut macam saya punya tu.

      Padam
  64. cikgu , klau sye buat cendawan tiram ? tu dikira sbagai kegiatan ekonomi tradisional jgk ke ?

    BalasPadam
  65. cikgu tolong la saya ! saya x tahu mcm mne nk buat elemen 2 !

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok contoh hasil kajian saya. awak ada masalah besar kalau masih tak tau buat elemen 2

      Padam
    2. setahu sya elemen 2... buat folio mcm biasa.. contohnya ada tajuk kajian, senarai kandungan, penghargaan, pendahuluan, objektif kajian, hasil kajian, rumusan dan rujukan.. :) that's right teacher??

      Padam
    3. YA . YANG TU DAH BUAT DULU SEBELUM HASIL KAJIAN KITA. YANG TU BOLEH TANYA CIKGU AWAK . SENANG AJA. TAK SAMPAI SEJAM DAH SIAP.SAYA NAK TOLONG BAHAGIAN HASIL KAJIAN SEBAB DIA SUSAH SIKIT

      Padam
  66. assalammualaikam cikgu, saye wat tajuk pertanian(pesawah)nk tanye sikit contoh la kawan saya form 4 tapi ade bendang leh jadikan orang sumber.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. PAKAI NAMA EMAK/ AYAH DIA SEBAGAI ORANG SUMBER. KAWAN TINGKATAN 4 KAN MASIH SEKOLAH . DIA PELAJAR SEKOLAH. MAK DAN AYAH DIA IALAH PENANAM PADI SAWAH

      Padam
  67. macam mana nak buat kegiatan ekonomi perkhidmatan-mak andam tradisional ya? Sejarah/asal usul?

    BalasPadam
    Balasan
    1. PERGI JUMPA DIA ( MAK ANDAM TU ) TANYAKAN MACAM MANA DIA MEMULAKAN USAHANYA MENGANDAM PENGANTIN . SEJARAH AWAL PEMBABITAN DIA DALAM BIDANG ANDAM MENGANDAM. KALAU RAJIN BUAT RUJUKAN FUNGSI MAK ANDAM

      Padam
  68. assalamualaikum cikgu, sya perlukan pertolongan . sya hrap cikgu dpat balas solalan sya. 2 minggu lgi tempoh kmi utk menyiapkan krja kursus ini. cikgu, d mna mahu tengok d internet kalau yang tukang jahit. sma, bole bgi contoh esei tukang jahit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. SAYA TAK BOLEH BUAT SEMUA TAJUK. YANG SAYA CUBA TOLONG IALAH MACAM MANA CARA NAK BUAT KERJA KURSUS INI BERDASARKAN CONTOH SAYA IAITU PENANAM UBI DAN PENANAM PISANG. MUNGKIN SELEPAS INI SAYA BUAT UNTUK PENTERNAK ITIK. GUNAKAN CARA SAYA MENGHURAIKAN DUA TAJUK INI DENGAN MENYESUAIKANNYA DENGAN TAJUK YANG AWAK KENA BUAT. JADI SEMUA ORANG BOLEH BUAT MENGIKUT ACUAN SAYA.

      Padam
    3. ouh,tq teacher.. tpi, sya mo tau link untk mahu cari tukang jahit jak. untuk yg elemen 1. bole bgi ka cikgu:)

      Padam
    4. nnti saya cuba masukkan. kalau saya ingat awak

      Padam
  69. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  70. Cikgu tak ade ke contoh tajuk perikanan ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak buat. saya tak ada rujukan khusus. saya kat kawasan getah/ pisang/ ubi/ kelapa/ itik . jadi saya ada rujukan orang sumber. jauh dari laut...... awak adjust yang saya punya.

      Padam
  71. Cikgu, apam balik dikira makanan tradisional juga ke?

    BalasPadam
  72. ckgu kalo pengusahaan popia bley x..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sejuk beku ke ? kalau sejuk beku rasanya tak boleh

      Padam
  73. tunjuk cara cara boleh kah cikgu razak macam mana buat?

    BalasPadam
  74. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  75. assalamualaikom cikgu...sye nak tanye..kalau buat bihun sup boleh kew???
    tpi sye x jumpe sejarah kewujudan bihun sup pon!!

    BalasPadam
  76. Salam . Cikgu elemen 1 tu memang nak kena 4 ke ? Saya tak faham lah sebab saya takde jumpa dari sumber lain selain internet dan orang sumber .

    BalasPadam
  77. cikgu, objektif kajian mcm mne nk buat?

    BalasPadam
  78. cikgu kelapa sawit boleh x?

    BalasPadam
  79. assalamualaikum :)
    elemen 1, kalau amik yang melawat tempat kajian,
    kene letak alamat ehh cikgu ?

    BalasPadam
  80. macam mane nak buat pengusaha santan ??? nak kena hantar naik cuti ni ~

    BalasPadam
  81. Assalamualaikum cikgu , boleh tak bagi contoh hasil kajian ?

    BalasPadam
  82. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  83. Salam cikgu , kalau saye nak buat kajian tentang tapai boleh ke

    BalasPadam
  84. cikgu, klau nak buat pasal santan?? macam mana

    BalasPadam
  85. cikgu, kalau saya nak buat tentang baju pengantin boleh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pelik...kegiatan ekonomi tradisional lerr...buat labu sayong je....

      Padam
  86. Assalamualaikum cikgu Razak,Saya nak tanya tenta g macam mana nak buat pasal 6.3 ni Sumbangan /pengaruh kpd keluarga atau masyarakat...macam mana nak buat? ?
    Minta balas ya cikguu

    BalasPadam
  87. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  88. apa tajuk folio sejarah ini yg lengkap??

    BalasPadam
  89. Assalamualaikum..
    cikgu, seelok-eloknya berapa helaian kertas yg dgunakan dlm kerja khusus sejarah ni? :/ (konpius)

    BalasPadam
  90. Assalamualaikum cikgu, macam mana nak buat Rumusan

    BalasPadam
  91. cikgu...camne nk buat hasil kajian??...ade contoh atau link laman web paper x?

    BalasPadam
  92. kalau nasi lemak boleh tak? kawan saya aina safiqa tanya.macam boleh je cikgu ?harap balas :)

    BalasPadam
  93. Cikgu kalau buat laksa boleh keh?
    sbb laksa ada mcm2..so samada nak letak laksa atau laksa johor? Terima Kasih.

    BalasPadam
  94. Cikgu kalau nasi kerabu boleh ke?

    BalasPadam
  95. CIkgu kalau Roti canai boleh ke ? saye rase was was , walupun dah hampir siap ..

    BalasPadam
  96. cikgu,kalau ukiran kayu tu termasuk kategori pertukangan ke kraftangan???

    BalasPadam
    Balasan
    1. klau dia buat ukiran untuk hiasan,,kraftangan,,

      kalau buat pintu rumah atau perbot,tukang,,cm tukang kayu

      Padam
  97. Cikgu,kalau jubah muslimah boleh ker??

    BalasPadam
  98. kerja kursus karipap
    download kt sini>....
    http://adf.ly/Rp636

    BalasPadam