CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Ahad, 9 September 2012

PERSEDIAAN AKHIR MENJELANG PMR 10102012 5


BAB 5 DETIK-DETIK PERISYTIHARAN KEMERDEKAAN 31 OGOS 1957

5.1 Rombongan Merdeka 1956
1. Pada bulan Januari 1956, rombongan Parti Perikatan dan wakil Raja-raja Melayu berlepas ke London untuk membuat rundingan mengenai kemerdekaan Tanah Melayu.
2. Rundingan kemerdekaan yang berlangsung selama tiga minggu mencapai kejayaan apabila Perjanjian London dimeterai pada 8 Februari 1956.
3. Syarat Perjanjian London ialah:
- Tanah Melayu diberi kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.( tarikh )
- pelantikan suruhanjaya bebas ( gubal perlembagaan/ Suruhanjaya Reid )
- pengekalan konsep raja berperlembagaan
- pembahagian kuasa kerajaan pusat dan kerajaan negeri

5.2 Rundingan Antara Kaum dan Pen yediaan Perlembagaan

1. Suruhanjaya Reid - untuk merangka perlembagaan baru bagi Persekutuan Tanah Melayu./ membentuk dan menentukan kuasa kerajaan pusat dan negeri/ menjamin kedudukan khas raja-raja dan mewujudkan satu rupa bangsa PTM
2. Anggota Suruhanjaya Reid terdin daripada:
(a) Lord Reid (b) Sir Ivor Jennings (c) Sir William Mckell (d) B. Malik  (e) Abdul Hamid
3. Laporan Suruhanjaya Reid telah diterbitkan pada bulan Februari 1957 untuk perbincangan umum.
4.Antara beberapa cadangan Suruhanjaya Reid yang dipinda ialah:
- isu negara persekutuan/ kerakyatan/ institusi raja/ bahasa Melayu/ Agama Islam
 Agama Islam diakui sebagai agama rasmi dan kaum lain bebas menganuti agama
masing-masing.
(b) Bahasa Cina dan Tamil boleh digunakan sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah.
(c) Hak keistimewaan orang Melayu
5.Pindaan terhadap Laporan Suruhanjaya Reid diterima oleh semua pihak.Keadaan mi membuktikan wujudnya sikap tolak ansur di kalangan penduduk yang berbilang kaum.
6. Perlembagaan Merdeka
- penubuhan kerajaan persekutuan dengan nama PTM
- YDA sebagai ketua negara
- penubuhan Parlimen ( dewan rakyat dan dewan negara )
- PM ketua pentadbiran
- agama Islam sebagai agama rasmi
- BM sebagai  bahasa rasmi
- kedudukan orang Melayu- hak istimewa
- kerakyatan terbuka

5.3 Pemasyhuran Kemerdekaan 31 Ogos 1957
1. Tepat pukul 12.00 tengah malam 31 Ogos 1957, seorangpemuda UMNO telah menurunkan bendera penjajah British di hadapan Bangunan Sultan Abdul Samad.
2. Bendera tersebut digantikan dengan bendera Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka.
3. Pada keesokan harinya, Tunku Abdul Rahman telah mengisytiharkan Hari Kemerdekaan Tanah Meiayu di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur.
4. kandungan pemasyuran kemerdekaan
            - dalam tulisan jawi ( warisan bangsa )
- PTM merdeka/ berdaulat
- PTM sebagai negara demokrasi

PERSEDIAAN AKHIR MENJELANG PMR 10102012 4


BAB 4 KERJASAMA ANTARA KAUM KE ARAH KEMERDEKAAN

4.1 Ke Arah Mencapai Perpaduan Kaum
1. Masalah perpaduan kaum yang wujud di negara kita telah merumitkan lagi proses mencapai kemerdekaan.
2. bidang yang diberi penekanan – hubungan kaum/ parti politik/ pendidikan
3. Kerjasama kaum ke arah berkerajaan sendiri
            - sistem ahli/ kelonggaran syarat kerakyatan/ pembentukan parti perikatan/ pilihan raya/ Majlis Perundangan Persekutuan.
Pendidikan ke Arah Perpaduan
-          Sek vernakular( Melayu/ Ing/ Cina/ Tamil ) – menghalang perpaduan
-          Penyata Barnes/ Fenn Wu/ Ordinan Pelajaran/ Laporan Razak
-          Penyata Razak – sekolah umum/ BM sebagai bahasa penghantar/ sek jenis umum- Cina/ Tamil/ pendidikan rendah wajib/ bahasa ibunda diajar jika cukup 15 pelajar/ sistem nazir yang sama

Penubuhan Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum
1. Ditubuhkan pada tahun 1949 untuk mewujudkan perpaduan.
2. Dianggotai o!eh pemimpin daripada pelbagai kaum seperti:
 Dato’ Onn bin Jaafar / Tan Cheng Lock/ E.E.C. Thuraisingham
3. Jawatankuasa ini membuat beberapa cadangan:
(a) Orang Melayu diberi kemudahan menceburi bidang perniagaan dan perdagangan.
(b) Orang bukan Melayu diberi hak politik.
4. Jawatankuasa juga mendesak kerajaan melonggarkan syarat kewarganegaraan dalam perlembagaan dan mengadakan pilihan raya.
5. Orang Melayu tidak bersetuju dengan cadangan melonggarkan syarat kerakyatan untuk kaum bukan Melayu.

4.2 Penubuhan dan Perkembangan Parti-parti Politik
 - penubuhan Parti Perikatan ( UMNO/ MIC/ MCA- Melayu Cina India
- Penubuhan Parti IMP/ Negara- untuk menyatukan semua bangsa dalam satu parti

 4.3 Kerjasama Kaum ke Arah Berkerajaan Sendiri

Pengenalan Sistem AhIi
1.  Dato’ Onn bin Jaafar / Datuk Mahmud bin Mat/ Tengku Yaácob / Dr. Lee Tiang Keng / E.E.C. Thuraisingham
2. seperti kabinet bayangan
3. sebagai usaha ke arah berkerajaan sendiri/ pengalaman mentadbir
Undang-undang Baru Kerakyatan
1.Pada tahun 1952, pindaan undang-undang Persekutuan Tanah Melayu membolehkan lebib ramai kaum bukan Melayu menjadi warganegara Persekutuan Tanah Melayu.

Pembentukan Parti Perikatan
I. Pakatan UMNO-MCA ditubuhkan pada tahun 1952 untuk menghadapi pillhan raya Majils Bandaran Kuala Lumpur 1952.
2. Perikatan UMNO-MCA berjaya memenangi 9 daripada 12 kerusi yang dipertandingkan.
3. Pada tahun 1955, MIC menyertai Parti Perikatan.
4. Dalam pilihan raya umum 1955, Parti Perikatan telah memenangi 51 daripada 52 kerusi yang dipertandingkan.
5. faktor kemenangan – sikap tolak ansur/perundingan/ kesepakatan/ semangat mendapatkan kemerdekaan/ manifesto ( dasar muafakat/ berkongsi kuasa )

PERSEDIAAN AKHIR MENJELANG PMR 10102012 3


BAB 3 ANCAMAN PENGGANAS KOMUNIS DAN PERISYTIHARAN DARURAT 1948

3.1 Kegiatan Awal Komunis
1. Ideologi komunisme adalah berasaskan kepada ajaran Karl Marx. / menentang golongan feudal/ imperialis untuk digantikan dengan Republik Komunis. Perjuangkan masyarakat tanpa kelas / memilik negarakan tanah dan perindustrian
2. Fahaman ini menyusup masuk ke negara kita melalui Parti Nasionalis Cina (Parti Kuomintang / KMT).
3. Selepas persidangan Pertubuhan Komunis Antarabangsa menyebabkan usaha dilakukan bagi menyebarkan ideologi ini. Di negara kita, fahaman komunis tersebar melalui sekolah-sekolah Cina, kesatuan buruh Gina, dan penerbitan majalah Cina.
4. Fahaman ini tidak mendapat sambutan daripada kaum Melayu kerana fahamannya bertentangan dengan ajaran Islam.

3.2 Parti Komunis Malaya (PKM)
1. Parti komunis Malaya (PKM) ditubuhkan pada tahun 1930.
2. Tujuan penubuhan PKM ialah:
(a) Menggulingkan kerajaan British.
(b) Menubuhkan Republik Komunis Malaya.
3. Semasa zaman kemelesetan ekonomi dunia, ramai pekerja yang terpengaruh dengan PKM.
4. PKM bekerjasama dengan British untuk menentang Jepun.
5. PKM telah membentuk Barisan Bersatu untuk bekerjasama dengan pertubuhan yang berhaluan kin seperti AMCJA-PUTERA.
6. PKM menubuhkan Malayan Races Liberation Army (MRLA) untuk melakukan keganasan.
7. Kerajaan British mengisytiharkan darurat setelah tiga orang pengurus ladang British dibunuh di Sungai Siput.
8. Pada bulan Julai 1948, PKM telah diharamkan.

3.3 Langkah Kerajaan Membanteras Ancaman Pengganas Komunis
a. Pengisytiharan Darurat
1.  Undang-undang darurat memberikan kuasa kepada British menahan sesiapa yang disyaki terlibat dengan komunis.
2. PKM pula menubuhkan Mim Yuen yang berperanan sebagai pemberi maklumat dan membekalkan makanan serta ubat ubatan kepada komunis.
3. Kegiatan Min Yuen sukar dikawal kerana hanya bergerak pada waktu malam sahaja.
4. Undang-undang darurat gagal kerana komunis tidak bertempur secara berdepan.
b. pengharaman parti berhaluan kiri
- API, AWAS, PETA, PERAM, PKMM dan Hizbul Muslimin diharamkan
c. memperbesar pasukan keselamatan
– menambah bilangan tentera/ menubuhkan pasukan home guard/ special constable

d.Rancangan Briggs
1. penempatan penduduk dari kawasan pinggir hutan ke kampung baru.Tujuannya ialah untuk melumpuhkan kegiatan Min Yuen( bekalan makanan/ maklumat/ ubat-ubatan)
2. ada kad catuan/ bantuan keselamatan oleh Special Constable
3. Antara program yang dijalankan ialah mewujudkan Kampung Baru dan melancarkan Gerakan Kelaparan.
4. Semangat komunis lemah kerana terpaksa berpindah randah dan ramai anggota komunis yang terkorban.

Perang Saraf
- Kempen “Bulan Penduduk Tanah Melayu Menentang Komunis”.( benci komunis/ sertai pasukan keselamatan )
- perkenalkan kawasan putih/ kawasan hitam
- perintah berkurung
- Menubuhkan Jawatankuasa Perhubungan Antara Kaum.
3. Pesuruhjaya Tinggi yang baru iaitu Sir Gerald Templer telah melancarkan kempen “Memenangi Hati dan Fikiran Rakyat”.
4. Kerajaan turut melonggarkan syarat syarat kewarganegaraan ( menarik minat orang Cina/ India menjadi warga negara )- pengorbanan orang Melayu/ berkongsi / tolerasi
5.hadiah kepada sesiapa yang menangkap Chin Peng
6. gelaran pengganas kepada komunis
7. pengampunan / serah diri/ pas pengampunan
menyeragamkan semua jenis sekolah untuk mengeratkan hubungan antara kaum.

3.4 Rundingan Baling
1. antara kerajaan dan PKM
2. Rundingan ini gagal
permintaan kerajaan / Tunku Abdul Rahman – bubar PKM, serah senjata/ serah diri/
3. PKM pula menolak syarat-syarat yang ditetapkan oleh kerajáan- PKM mahu diiktiraf sebagai parti yang sah.

3.5 Kesan Zaman Darurat
1. Undang-undang darurat  menggugat kehidupan rakyat di Tanah Melayu.Mereka hidup dalam ketakutan dan penderitaan.
3. Perkembangan ekonomi dan sosial turut terjejas kerana banyak wang (  $721.9 juta )diperuntukkan untuk membanteras komunis.
4. Hubungan dan perpaduan antara penduduk sukar dipupuk.
5. Pergerakan komunis semakin lemah kerana ramai ahlinya yang menyerah diri dan terkorban.
6. Darurat telah mempercepatkan lagi proses kemerdekaan bagi Tanah Melayu.

PERSEDIAAN AKHIR MENJELANG PMR 10102012 2


BAB 2 Malayan Union dan Persekutuan  Tanah Melayu

2.1 Tanah Melayu Selepas Kekalahan Jepun
1. Perang Dunia Kedua tamat apabila Jepun menyerah kalah pada bulan September 1945.
2. Tentera Bintang Tiga telah berkuasa selama 14 hari ( kekosongan  politik ) sebelum British kembali keTanah Melayu.( keganasan 14 hari – bakar/bunuh )- wujud ketegangan kaum
3. Pada bulan September 1945, tentera British telah menubuhkan Pentadbiran Tentera British untuk mengembalikan keamanan di Tanah Melayu.( kuatkuasa undang-undang/ pupuk semula perpaduan kaum )
4. Rancangan Malayan Union diperkenalkan pada bulan April 1946 oleh kerajaan British.

2.2 Gagasan Malayan Union 1946
1. Tujuan pembentukan Malayan Union ialah:
(a)  menjimatkan perbelanjaan pentadbiran British
(b) Membentuk pentadbiran yang cekap.
(c) Menyeragamkan pentadbiran di semua negeri.
(d) Mengukuhkan pertahanan British.
(e) Menyediakan penduduk Tanah Melayu ke arah berkerajaan sendiri.
* mengukuhkan pengaruh politik dan ekonomi British
* satu bentuk penjajahan secara mutlak

2. Antara sebab penentangan Malayan Union ialah:
* penghapusan kedaulatan dan kuasa raja-raja Melayu
* tamadun orang Melayu terhakis
* kerakyatan terlalu liberal
* membantah cara Mc Michael mendapatkan tandatangan

2.3 Reaksi Penduduk Tempatan terhadap Malayan Union
1. Pelaksanaan dasar Malayan Union diterima oleh orang bukan Melayu ( MDU Malayan Democtratic Union ) dan AMCJA kerana mereka mendapat taraf kewarganegaraan dan hak yang sama.
2. Parti yang menyokong MU – PKMM, API , AWAS, BATAS
- melahirkan satu pentadbiran baru yang tidak berasaskan kuasa raja dan pembesar
- sokongan terhadap janji British untuk memberi kemerdekaan TM

2. Bantahan MU
- pegawai British yang pernah berkhidmat di Tanah Melayu seperti Frank Swettenham, George Maxwell, Richard Winstedt, dan Cecil Clementi Smith.
- Antara akhbar-akhbar Melayu yang menentang Malayan Union ialah Utusan Melayu, Majlis, dan Warta Negara.
- Sultan Johor – hantar surat bantahan
Langkah kolektif ( Kongres kedua )
- pemulauan majlis pelantikan Gabenor MU
- memulaukan pelantikan menjadi anggota majlis pentadbiran MU
- berkabung 7 hari
- rapat umum

2.4 Penubuhan UMNO 1946
1. UMNO ditubuhkan secara rasmi pada 11 Mel 1946, berikutan Kongres Melayu Se-Malaya ( Kongres pertama ) yang diadakan.
2. Matlamat utama UMNO ialah menggagalkan rancangan Malayan Union.
3. Presiden UMNO yang pertama ialah Data’ Onn bin Jaatar.
4. Untuk menentang Malayan Union, UMNO menggunakan semboyan “Hidup Melayu”.
5. Perpaduan kaum Melayu dalam UMNO telah membawa kejayaan.
6. Setelah Malayan Union dibubarkan, UMNO bertukar menjadi sebuah pertubuhan politik pada tahun 1948.. Mulai 1949 bermatlamat menjaga kepentingan politik dan ketuanan Melayu/ memajukan pendidikan/ melindungi kepentingan orang Melayu
7. Tokoh – Onn Jaafar/ Dato Panglima Bukit Gantang/ Nik Ahmed Kamil dan Zaaba
8. Slogan – Hidup Melayu - Merdeka
9. UMNO juga menjadi tulang belakang kepada pergerakan untuk mencapai kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.

2.5 Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948

1. Pada 25 Julal 1946, British menubuhkan Jawatankuasa Kerja untuk menggubal perlembagaan baru bagi menggantikan Malayan Union.
2. Antara perkara penting yang diberi tumpuan adalah berkaitan dengan soal pentadbiran dan soal kewarganegaraan.
3. Antara ciri-ciri Persekutuan ialah:
(a) Terdiri daripada Negeri Negeri Melayu, Melaka, dan Puiau Pinang.
(b) Singapura kekal sebagal tanah jajahan British.
(c) Pemerintah tertinggi kerajaan Persekutuan ialah Pesuruhjaya Tinggi British.
(d) Menubuhkan sebuah Dewan Undangan Persekutuan yang mengandungi 75 anggota.
(e) Kuasa Sultan-sultan Melayu dikekalkan.
(f) Syarat kewarganegaraan diperketatkan.
(g) Kewarganegaraan secara automatik diberikan kepada mereka yang dilahirkan di Persekutuan Tanah Melayu atau telah bermastautin di Tanah Melayu selama 15 tahun.
4. Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu telah diisytiharkan secara rasmi pada Februari 1948.
5. Perlembagaan ini telah diterima oleh Raja-raja Melayu dan UMNO.
* perubahan daripada MU kepada PTM – disebabkan penentangan Orang Melayu terhadap MU

PERSEDIAAN AKHIR MENJELANG PMR 10102012 1


BAB 1  Pemerintahan Jepun di Negara Kita

1.1 Kedatangan Jepun
1. Kebangkitan Meiji  (1868) telah membawa pemodenan negara Jepun terutama dan segi  ekonomi.
2. faktor kedatangan  Jepun ke kawasan  Asia Tenggara ialah:
i. masalah kekurangan kawasan pertanian .
ii. Mendapatkan bekalan bahan mentah untuk perkembangan perusahaan.
iii. mendapatkan kawasan baru untuk memasarkan barangan keluaran negaranya.
(c) Amerika Syarikat telah melancarkan sekatan ekonomi ke atas Jepun.
3. Jepun menggunakan slogan “Asia untuk Asia” dan “Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya”.( strategi awal sebelum menakluk TM dan Asia Tenggara )
- cara – poster – menarik hati rakyat tempatan agar menyokong Jepun

1.2 Cara dan Strategi Serangan Jepun
1. Jepun melancarkan serangan ke atas Tanah Melayu melalui laut, udara, dan  darat.
2. British yang berpangkalan di Singapura tidak bersedia untuk menghadapi sebarang
    serangan dan luar telah melemahkan  pertahanan British
3. Jepun berjaya menenggelamkan dua buah kapal perang British iaitu Repulse dan Prince of Wales.( kesan – British tidak dapat mempertahan Singapura )
4. Cara kemaraan – kapal terbang perang/ kereta kebal/ bot/ basikal – melalui jalan sempit / mempercepat perjalanan
- Rejimen askar Melayu/ Leftenan Adnan berjuang mempertahan TM- semangat juang yang tinggi

kesan peperangan
- bangunan/ infrastruktur musnah- kesan daripada taktik bumi hangus yang dilaksanakan oleh British ( memusnahkan jambatan/ lombong/ladang / musnahkan dokumen/ loji - dengan tujuan melambatkan pergerakan tentera Jepun/ melumpuhkan ekonomi )
- menghancurkan tamadun manusia

Faktor kejayaan tentera Jepun
a. kelengkapan perang – kapal terbang perang/ zero fighter
b. pakatan Jepun Thailand- Thailand beri laluan kepada Jepun menawan TM
c. taktik serangan Jepun- memusnahkan Pearl Harbour/ dua kapal/ serangan dari utara
d. peranan KMM ( kesatuan Melayu Muda )- menyebarkan propaganda/ beri maklumat risikan/ penunjuk arah
e. semangat tentera Jepun-rela mati demi maharaja / berjuang untuk kemegahan negara/ berpengalaman
f. kelemahan tentera British-tidak bersedia/ kurang latihan/ tumpuan pertahanan kepada Singapura
g. perancangan awal perang- guna propaganda/ slogan/ perisikan

1.3 Dasar Pemerintahan Jepun
1. bercorak ketenteraan./ tukar nama TM ( Malai Baru ) Singapura ( Syonan Baru )
2. Kuasa tertinggi ialah Jeneral yang berpusat di Singapura.
3. Jepun telah menyatukan Sabah, Sarawak, dan Brunei di bawah satu unit pentadbiran  yang dikenali sebagai Borneo Utara.
4. Dasar penjepunan dilaksanakan untuk menghapuskan pengaruh Barat di Asia.
5.serahkan Perlis/ Kedah/ Kelantan/ Terengganu kepada Siam – penghargaan atas kerjasama
5. Jepun turut memperkenalkan sistem ekonomi kawalan untuk menggantikan sistem     ekonomi usahaniaga bebas.
6. Ekonomi – perkenalkan mata wang Jepun / ekonomi sara diri/ catuan makanan / layanan istimewa kepada syarikat Jepun/ notis No 41 ( galakan menanam sayur-sayuran- sara diri )
7. Dasar penjepunan
- menutup sek Inggeris/ Cina – elak pengaruh menular
- nyanyian lagu Kimigayo ( lagu kebangsaan Jepun )
- bahasa J sebagai bahasa penghantar

1.4 Reaksi Penduduk Tempatan terhadap Pemerintahan Jepun
1. sebahagian besar rakyat TM tidak menentang – terpengaruh dengan dakyah KMM/ slogan Jepun
2. Zaman pendudukan Jepun menyebabkan imej kuasa Barat mula merosot.
3. Jepun telah mengawal pergerakan rakyat dengan mengadakan kawalan terhadap media  massa.
4. Jepun turut membubarkan Kesatuan Melayu Muda (KMM).  Pemimpinnya iaitu Ibrahim Haji Yaacob hanya dibenarkan bergerak di dalam Pertubuhan Giyu Gan atau Pembela  Tanah Air (PETA).
5. Ibrahim Haji Yaacob telah menubuhkan Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung
(KRIS) untuk membina perpaduan dan menunjukkan rasa kecewa terhadap
pemerintahan Jepun.
6. Tindakan orang Cina – terlibat dengan gerakan menentang J/ memulaukan barangan J/ pungut derma untuk membantu negara China – ini menyebabkan J melayan mereka dengan kasar.
7. penubuhan Kao Kunrenjo/ sekolah Latihan – melibatkan orang Melayu dalam pentadbiran
8.Gerakan anti J – MPAJA/ Force 136/ Wataniah/ Gerila Kinabalu
9. Tindakan tentera bersekutu – mengebom Hiroshima dan Nagasaki – J menyerah kalah.

1.5 Kesan Pemerintahan Jepun
1. Pendudukan Jepun telah menyedarkan penduduk tempatan bahawa kuasa penjajah
tidak akan memajukan Tanah Melayu.
2. Keadaan ini telah menyemarak kan lagi semangat kebangsaan dan keyakinan diri untuk mentadbir negara.
3.penciptaan barangan berasaskan bahan tempatan – kasut getah/kain benang nanas/ minyak kelapa/ gula kelapa/ rokok daun( industri baru )
4. Namun di sebaliknya KMM mengadakan hubungan dengan gerakan anti-Jepun dan
menubuhkan gerakan bawah tanah.
5. Sosial
- Polis rahsia J – Kempetai ( mendera )/ siasat dengan kasar
- penyakit beri-beri- kekurangan zat makanan /

6.Pendudukan Jepun di negara kita dan negara jiran telah menyemarakkan lagi semangat kebangsaan untuk menuntut kemerdekaan.

Percubaan PMR BM 2 Pahang


Percubaan PMR BM 2 Pahang

Baca  petikan  di  bawah  dengan  teliti.  Berdasarkan  petikan  tersebut,  tulis  sebuah  ringkasan tentang  kepentingan mewujudkan  hutan  rekreasi  di  negara  kita. Panjang  ringkasan  anda hendaklah  tidak melebihi 80  patah  perkataan.  Anda  digalakkan  supaya menggunakan  ayat anda sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.

Kini  penduduk  dunia  telah  mula  memberikan  perhatian  terhadap  alam  semula  jadi. Masyarakat mula menyedari pentingnya  hutan  kepada  alam  dan  hidupan  khususnya manusia. Maka  langkah-langkah  yang  pragmatik  mula  difikirkan  demi  kelangsungan  hutan.  Kawasan hutan  dijadikan  kawasan  rekreasi  dan  tempat  beriadah,  sesuai  dengan  persekitarannya  yang tenang,  hijau  dan  damai.  Sehubungan  dengan  itu,  kerajaan  telah  mengambil  inisiatif mewujudkan hutan  rekreasi bagi memenuhi kepentingan yang  tertentu.

Antara  kepentingannya  termasuklah menyediakan  tempat-tempat untuk beristirahat dan beriadah  seperti  tempat  .untuk  berkelah  dan  bermandi-manda,  tempat  menikmati  keindahan taman  tumbuh-tumbuhan,  tempat  meninjau  persekitaran  hutan  dan  sebagainya.  Selain  itu, dengan  adanya  hutan  rekreasi  ini,  dapat  menyedarkan  masyarakat  tentang  pentingnya memelihara  keaslian  alam  sekitar  dan  khazanah  yang  berharga.  Dalam  masa  yang  sama, perasaan cinta dan menghargai alam  sekitar dapat dipupuk dalam  kalangan generasi muda.

Bagi  individu  yang  sentiasa  beke~a dalam  tekanan,  mereka  dapat membebaskan  diri
dan  fikiran  daripada  kesibukan  kerja  harian  dan  kesibukan  kota.  Pelbagai  aktiviti  dapat
dilakukan  di  hutan  rekreasi  ini.  Antaranya  termasuklah  aktiviti  mendaki  bukit  dan  gunung, berkhemah  di  hutan,  menyertai  aktiviti  lasak  seperti  menjelajah  hutan,  kawat  berpandu  dan sebagainya.  Secara  tidak  langsung,  aktiviti  ini  dapat memberikan  dorongan dan peluang  untuk menjelajah kawasan hutan sambil menikmati serta menghargai keindahannya.

Dengan  adanya  hutan  rekreasi  juga,pihak-pihak  tertentu  dapat  menambah  kawasan kajian  dan  penyelidikan  terhadap ekologi  hutan  tropika  bagi  tujuan  pelajaran  dan  pengetahuan sains,  terutamanya  golongan muda  dan  pelajar.  Dengan  itu,  kawasan  hutan  dapat dikekalkan supaya  dapat  berfungsi  sebagai  pengimbang  alam  sekitar  dan  bertindak  sebagai  penapis kepada  kegiatan  pembangunan  lain  di  sekelilingnya.  Tarikan  flora  dan  fauna  daripada  habitat aslinya  yang  dipersembahkan  dalam  bentuk  keunikan  semula  jadi  mampu  memberikan kepuasan kepada para pengunjung yang benar-benar mencintai keindahan alam semula jadi.


(Dipetik dan diubahsuaikan daripada Rencana Hutan Rekreasi dan Muzium Terbuka Hutan


Bahagian A(ii) - Pemahaman
[10 markah}

Berdasarkan petikan Sahagian A(i),  jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan
ayat anda sendiri.
1. Apakah maksud rangkai kata mengambil inisiatif?  [2 markah]
2.  Berdasarkan petikan  , mengapakah  langkah-langkah diambil untuk memastikan
kelangsungan hutan? [4 markah]
3. Pada pendapat anda, apakah kesan sekiranya kita  tidak memelihara hutan-hutan di
negara kita ( 4m )



Sahagian B
[20markah]
Berdasarkan rajah di bawah, huraikan pendapat anda tentang  punca-punca keracunan
Makanan. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Punca-punca Keracunan Makanan

§               Pengabaian kebersihan premis jualan
§               Makanan yang terdedah
§               Tidak mencuci tangan sebelum makan
§               Peralatan yang tidak bersih



Sahagian C
[40 markah]
Pilih satu daripada soalan di bawah.  Tulis sebuah karangan yang panjangnya lebih daripada
180 patah perkataan.

1.  Budi Bahasa Budaya Kita
Nyatakan ciri-ciri seorang yang berbudi  bahasa.

2.  lbu bapa merupakan ketua dalam institusi keluarga.
Huraikan peranan  ibu bapa dalam  membentuk keluarga bahagia.

3.  Anda akan menyertai pertandingan syarahan yang dianjurkan oleh pihak sekolah.Tajuk
syarahan  ialah" Perpaduan  Menjamin Kesejahteraan Negara ".
Sediakan teks syarahan  selengkapnya.

4.  Belakangan  ini,  kejadian  jenayah  sering berlaku di kawasan setempat.
Hal  ini menjadi kebimbangan kepada  pelbagai pihak.
Nyatakan peranan masyarakat dalam menjamin  keselamatan setempat.

5.  Peribahasa  " Kalau  tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya" bermaksud
cita-cita tanpa usaha tidak akan tercapai. Tulis sebuah  cerita  berdasarkan maksud  peribahasa tersebut.



Bahagian D
[10 markah]

Jawapan anda hendaklah berdasarkan novel yang tefah anda kaji di  sama ada di Tingkatan 1,
Tlngkatan 2 atau Tingkatan 3
i) Bukan Duniaku, karya Aida Shakira
ii)  Le.stari Bukit Menghijau karya Syed Mahadzir
iii) Merenang Gelora karya Ruslan Ngah


Nilai
§               Kasih sayang 
§               Kerajinan 
§               Ketabahan

 Berdasarkan novel yang anda kaji,  huraikan satu contoh peristiwa bagi setiap nilai di atas. 

Percubaan PMR 2012 BM 2 Melaka


Soalan Percubaan PMR 2012  BM kertas 2 Melaka

Sumber

BAHAGIAN A(i)
Masa yang dicadangkan: 40 mini!
(20 markah)


Baca petikan di bawah dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut,  tulis sebuah ringkasan
tentang punca kemerosotan disiplin murid. Panjangnya ringkasan anda hendaklah tidak
melebibi 80 patab perkataan. Anda digalakkan supaya menggunakan ayat anda sendiri
tanpa mengubah maksud asa! petikan.

Disiplin  merupakan  perasaan  taat  dan  patuh  terhadap  nilai~nilai  yang  dipercayai  termasuk melakukan pekerjaan  tertentu  yang  dirasakan  menjadi  tanggungjawab.
Dalam  konteks  sekolah, mu.rid  yang  berdisiplin merupakan murid  yang mematuhi  peraturan yang  ditetapkan  o1eh  pihak sekolah,  seperti  cara  berpakaian,  kedatangan, menghormati guru dan  membuat kerja sekolah  yang  diarahkan  oleh  guru.  Kini,  ramai  mudd  tidak  mematuhi disiplin yang ditetapkan. Pelanggaran disiplin menyebabkan berlakunya per:gaduhan, buli dan mati akibat berkelahi.

Banyak  faktor  yang  menyebabkan  masalah  kemerosotan  disiplin  murid.
Antaranya  ialah  pengaruh media massa yang sering menoojolkan  budaya kuning dari Barat,
filem,  surat  khabar,  majalah  dan  televisyen  sering menunjukkan  unsur  yang  negatif seperti abak  ganas  dan  seks  akan  menjadikan  tikiran  remaja  keras  dan  rakus.  Selain  itu, kemerosotan  disiplin  murid  juga  ter.jadi  kerana  masalah  keluarga.  Ayah  dan  ibu  sering berkelahi di hadapan anak-anak dan pada waktu yang sama mengharapkan anak-anak mereka berjaya  dalam  pelajaran.  Sesetengah murid  pula menjadikan  sek:olah  sebagai  tempat  untuk melupakan  segala masalah  sehinggakan  sanggup melanggat  disiplin  yang ditetapkan  seperti bergaduh dengan  rakan sekelas. Napmn, keadaan  di  sekolah bukanlah seperti yang diimpikan oleh ibu bapa.

Hukuman  yang  dikenakan  kepada  murid  juga  merupakan  faktor  yang
menyebabkan  seseorang murid  itu  menjadi  semakin  liar.  Pihak  sekolah  perlu menggunakan pendekat:an psikologi apabiJa berhadapan dengan murid-murid yang tidak berdisiplin. Namun begitu,  ini  juga  tidak  menyelesaikan  masa,lah  kerana  murid  tidak  akan  takut  jika  sesuatu kesalahan dihukum  dengan  nasihat sahaja.  Pengaruh  rakan  sebaya juga turut me.mpengaruhi kemerosotan  disiplin  murid.  Ada  murid  yang  masih  berkawan  dengan  rakan  yang  tidak bersekolah. Kemiskinan juga boleh menyebabkan  seseorang  itu melanggar disiplin sekolah.
Hal  ini  demikian  kerana kedua-dua  ibu bapa sibuk mencari  nafkah, . si  anak akan  terbiar dan  mem ilih  haluan  sendiri. Bagi menunjukkan diri mereka hebat dan  berkemampuan, peraturan yang ditetapkan oleh pihak sekolah tidak diikuti. Negara kita menghadapi masalah kekurangan guru  lelaki yang turut dikatakan malah  satu  punca  kemerosotan  disiplin.  Sebenamya  amat  sukar  membentuk  jiwa remaja.    remaja  yang  mudah  memberontak  menyebabkan  mereka  suka  melanggar peraturan  yang  telah  ditetapkan.  Untuk mengatasi masalah  ini,  sikap  ibu  bapa perlu  diubah.
Ibu  bapa  perlu  lebih  prihatin  tefhadap  anak mereka  yang meningkat remaja.  Jika boleh,  ibu bapa  perlu  selalu berhubung dengan  pihak sekolah untuk memastikan anak mereka mematuhi disiplin yang ditetapkan sekolah.

 (Dipetik dan diubahsuaikan daripada "MasaJah Disiplin Pelajar"

BAHAGIAN A(ii): Pemahaman

Berdasarkan petikan IJahagian A(i) . jawab soalan-soalan yang berikut dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
1.  Berikan maksud rangkai kata menggunakan pendekatan (2 markah)
2.  Berdasarkan petikan  berikan dua  peranan  ibu  bapa untuk mengatasi masalah disiplin
murid.  markah)'
3.  Pada pendapat anda, mengapakah golongan remaja mudab terikut-ikut  nilai negatif
yang datang dari Barat?


BAHAGIANB
[20 markah]

Berdasarkan rajah di bawah,  huraikan pendapat anda tentang cara-cara menghargai
warga tua. Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.


cara-cara menghargai warga tua

§               Selalu mengunjungi mereka
§               Menjaga perasaan mereka
§               Memberikan wang secukupnya
§               Memberikan kasih


BAHAGIANC
(40 markah)
Pilih satu daripada soalan di hawah.  Tu/is sehuah karanganyangpanjangnya lebih
daripada 180 patah perkataan.

l.  Seorang sahabat anda telah mengutus surat kepada anda.  Dia meminta anda menceritakan
persediaan menghadapi peperi,ksaan Penilaian Menengah Rendah yang bakal dihadapi
pada hujung tahun  ini.
Balas surat rakan anda itu.

2.  Keluarga memainkan peranan penting dalam menangani masalab sosial yang semakin
membimbangkan semua pihak.
Berikan pendapat anda berdasarkan penyataan di atas.

3.  Baru-baru  ini anda te1ah menyertai aktiviti perkhemahan yang telah dianjurkan oleh unit
benmiform  di  sekolah anda.
Ceritakan pengalaman anda semasa menyertai aktiviti perkhemahan tersebut.

4.  Anda telah dipilih untuk mewakili kelas dalam pertandingan syaraban anjuran Persatuan
Bahasa Melayu di sekolah anda.  Tajuk syarahan terse but ialah  'Amalan Hidup Sihat'.

"Bagai menatang minyak yang penuh"
5.  Peribahasa di atas bermaksud memelihara anak dengan penuh kasih sayang.
Tulis sebuah cerita berkaitan dengan peribahasa di atas.

BAHAGIAND
[10 markah]

Jawapan anda hendak/ah berdasarkan satu daripada novel yang telah anda kaji di
Tingkatan1,  Tingkatan 2 atau Tingkatan 3.
(i)  Hikmah,  karya Mohd. Faris Ikmal
(ii)  Sukar Membawa Tuah,  karya M.Z. Edysha
(iii)  Bukan Duniaku,  karya Aida Shahira
(iv)  lstana Menanti,  karya Abd. Latlp Talib
(v)  Wira Persona A vatari, karya Ahmad Zaki Abu Bakar
(vi)  Di Sebalik Wajah,  karya Abang Saifuddin Abang Bohari
(vii)  Lestari Bukit Menghijau,  karya Syed Mahadzir Syed Ibrahim
(viii)  E:rti Sehuah Pengorbanan,  karya Zaihanim Zainal Abidin
(ix)  6.20 karya Siti Jasmina Ibrahim
(x)  Cempaka Putih Untukmu karya Rohani Deraman
(xi)  Merena11g Gelora,  karya Ruslan Ngah
0212
Berdasarkan satu daripada novel di atas,  nyatakan tiga persoalan yang terdapat dalam novel