CIKGU RAZAK

CIKGU RAZAK

Ahad, 28 Februari 2010

KONSEP KENEGARAAN

Bab 1 – Kenegaraan dan sistem pemerintahan
1.1. konsep negara
- menurut Max Weber , Negara ialah satu komuniti masyarakat yang mempunyai monopoli menggunakan kekuasaan secara sah dalam sesuatu wilayah
- ciri asas
 sempadan ( terdapat kawasan atau wilayah )
 penduduk ( ramai / sedikit )
 kerajaan ( kerajaan sendiri / merdeka
 kedaulatan – berupaya mengawal hal ehwal dalam negara
 mengadakan hubungan dengan negara lain
- ciri lain
 perlembagaan
 Agama
 Bahasa
 ideologi
- simbol kenegaraan
 bendera
 Lagu kebangsaan
 Jata
1.2. sistem kerajaan
 persekutuan
- gabungan lebih daripada satu negeri
- kuasa kerajaan dibahagikan antara sebuah kerajaan pusat , negeri dan tempatan
- masing-masing mempunyai autonomi
- contoh – Malaysia , Amerika Syarikat , Kanada , Australia dan India
 kesatuan
- gabungan lebih daripada satu negeri
- kerajaan pusat mempunyai segala kuasa kerajaan
- kerajaan pusat boleh membatalkan undang-undang yang diluluskan oleh kerajaan negeri
- contoh – Britain , New Zealand , Perancis, dan Sweden
 konfederasi
- gabungan beberapa buah negeri
- kebanyakan kuasa kerajaan dikekalkan oleh negeri-negeri
- kuasa terhad diberi kepada kerajaan pusat untuk mengawal hal-ehwal kepentingan bersama
- terikat dengan perjanjian
1.3. Bentuk negara
Republik
- ketua negara ialah seorang presiden atau pengerusi ( negara China ) - contoh negara – Filipina , India, Amerika Syarikat
Monarki mutlak
- raja memegang jawatan ketua kerajaan ( PM ) - dibantu oleh ahli keluarga - tiada parti politik - tiada pilihan raya umum - contoh – Brunei, Arab Saudi
Raja berperlembagaan - raja menjalankan kuasa pemerintahannya mengikut perlembagaan dan undang-undang
- contoh - Malaysia
Demokrasi
- rakyat mempunyai suara mutlak dalam menentukan kerajaan yang memerintah sesebuah negara melalui pilihan raya umum
- wujud lebih daripada satu parti
- ada kumpulan pembangkang
kebebasan untuk bersuara , mengkritik dan berpersatuan

Demokrasi berpresiden
- presiden / ketua negara / ketua kerajaan menjalankan kuasa politik dan tugas simbolik
- dipilih secara langsung oleh rakyat
- tidak boleh disingkirkan oleh dewan perundangan
- tidak melantik kabinetnya daripada dewan perundangan
- wujud pengasingan kuasa yang nyata
Demokrasi berparlimen
- Perdana menteri / ketua kerajaan menjalankan kuasa politik
- ketua negara / raja atau presiden yang dilantik menjalankan tugas-tugas simbolik
- Dipilih secara tidak langsung oleh rakyat
- Boleh dipecat melalui undi tak percaya di dewan perundangan
- Melantik anggota kabinet daripada kalangan anggota dewan rakyat dan dewan negara
Autokrasi
- kerajaan satu parti seperti kerajaan junta ( tentera ) dan komunis
- persaingan politik yang terhad
- menekankan nasionalisme
- tiada ideologi yang nyata
- tindakan paksaan / kekerasan / ugutan bagi mendapatkan kepatuhan dan kesetiaan rakyat
- kebebasan awam seperti siaran media dan bidang kehakiman dikawal rapi
1.4. Konsep pengasingan kuasa
- Dikemukakan oleh John Locke dan dikembangkan oleh Montesquieu
- Sistem pemerintahan dibahagikan kepada 3 komponen iaitu perundangan / legislatif , pentadiran / eksekutif dan kehakiman / judisiari
Doktrin pengasingan kuasa
1. Badan perundangan
2. Badan eksekutif
3. Badan kehakiman
- Individu atau badan yang sama tidak harus bertanggungjawab untuk membuat undang-undang , menguatkuasakannya dan menghukum pihak yang melanggarnya
- Melibatkan pembahagian kuasa antara 3 badan tersebut
- Membolehkan setiap badan saling bertindak dan mengawal badan lain
- Setiap badan berkenaan sepatutnya dianggotai kakitangannya sendiri
- Tujuan
- Mengelakkan pemusatan kuasa/ penyalahgunaan kuasa
- Memelihara kebebasan serta keamanan
- Mengelakkan kezaliman
- Fungsi
- Perundangan – penggubalan undang-undang
- Pentadbiran – menguatkuasakan undang-undang dan pelaksanaan dasar awam
- Kehakiman – melibatkan keputusan perselisihan sesama rakyat dan antara rakyat dengan pihak berkuasa selaras dengan undang-undang negara
Prisip pengasingan kuasa di Malaysia
- diubahsuai mengikut keperluan negara

- ada pertindihan terutama melibatkan YDA
- fungsi YDA – pemegang kuasa tertinggi pentadbiran / ketua badan kehakiman / komponen parlimen
- kabinet merupakan pusat kuasa pentadbiran atau eksekutif
- anggota kabinet terdiri daripada menteri / ahli parlimen- anggota badan perundangan
- menteri – boleh mencadangkan undang-undang untuk diluluskan di parlimen
- beberapa kuasa peguam negara mempengeruhi badan kehakiman

PENGAHIAN AM STPM

Pengajian AM

Kertas 1
Jumlah soalan – 60 aneka pilihan
Masa – 2 jam
Jumlah markah – 60
Wajaran 37.5%
Bahagian
Kenegaraan
Bahagian dasar dalam dan luar Negara
Bahagian isu semasa
Bahagian penyelesaian masalah



Kertas 2
Masa – 3 jam
Wajaran – 62.5%
Bahagian A ( 25 M ) – karangan laras sastera
Bahagian B ( 25 M ) – karangan laras sains
Bahagian C ( 20 M )– kefahaman dan ulasan teks
4 petikan teks
Jawab 2 / satu petikan teks bagi setiap disiplin
Bahagian D ( 15 M ) – mengalih bentuk teks linear kepada bukan linear
Bahagian E ( 15 M ) – mengalih bentuk teks bukan linear kepada linear

Rabu, 24 Februari 2010

JAWAPAN MODUL HIKMAH

MODUL 1

1 A 21 A
2 C 22 C
3 D 23 D
4 A 24 D
5 C 25 B
6 B 26 B
7 C 27 D
8 C 28 D
9 D 29 C
10 C 30 D
11 C 31 C
12 A 32 D
13 C 33 A
14 A 34 D
15 D 35 A
16 B 36 D
17 D 37 B
18 A 38 B
19 B 39 B
20 B 40 B

MODUL 2( TAJUK BESAR )

1 A 21 B
2 B 22 A
3 C 23 D
4 D 24 B
5 C 25 A
6 D 26 C
7 C 27 A
8 A 28 A
9 D 29 A
10 B 30 D
11 A 31 D
12 D 32 C
13 B 33 A
14 C 34 B
15 A 35 C
16 D 36 B
17 C 37 D
18 C 38 B
19 A 39 A
20 D 40 D

MODUL 3

1 B 21 D
2 C 22 D
3 A 23 D
4 C 24 B
5 D 25 C
6 B 26 D
7 A 27 C
8 C 28 D
9 D 29 A
10 C 30 D
11 A 31 A
12 A 32 B
13 C 33 C
14 A 34 B
15 C 35 B
16 A 36 A
17 A 37 D
18 C 38 A
19 B 39 C
20 D 40 D




MODUL 4

1 C 21 C
2 D 22 D
3 B 23 A
4 A 24 A
5 B 25 A
6 D 26 A
7 B 27 D
8 C 28 D
9 B 29 B
10 C 30 D
11 B 31 C
12 D 32 D
13 A 33 D
14 D 34 A
15 A 35 A
16 A 36 B
17 D 37 B
18 B 38 A
19 C 39 C
20 B 40 B


MODUL 5

1 D 21 C
2 A 22 B
3 D 23 A
4 C 24 D
5 D 25 C
6 C 26 C
7 B 27 C
8 C 28 C
9 B 29 B
10 B 30 B
11 A 31 B
12 C 32 A
13 C 33 A
14 B 34 D
15 D 35 A
16 C 36 A
17 C 37 D
18 A 38 C
19 B 39 C
20 C 40 D



MODUL 6

1 D 21 A
2 C 22 B
3 D 23 A
4 C 24 D
5 A 25 A
6 B 26 D
7 C 27 A
8 D 28 D
9 B 29 D
10 B 30 A
11 D 31 D
12 C 32 C
13 C 33 D
14 D 34 C
15 C 35 B
16 D 36 B
17 C 37 A
18 A 38 B
19 D 39 C
20 C 40 A


JAWAPAN MODUL 7
CERPEN



HADIAH HARI GURU :
1. D 2. D 3. D 4. D 5. C

DIARI SEORANG PENGAWAS :
1.B 2. B 3.B 4.D 5. B

MAKMAL ZNF :
1. B 2.C 3. A 4.A 5. D

SEHIJAU WARNA DAUN :
1.B 2. B 3. C 4. B 5. A

TINA
1.D 2.A 3.C 4.C 5.D








JAWAPAN MODUL 8
(DRAMA)

Jerat (Tingkatan 1)
1. A
2. A
3. C
4. A
5. D

Angin (Tingkatan 2)
1. D
2. B
3. A
4. C
5. D

Adik Berjasa (Tingkatan 3)
1. A
2. C
3. B
4. D
5. A

Penunggu Pusaka (Tingkatan 2)
1. D
2. D
3. B
4. C
5. A

Jawapan Modul 9
(Prosa Tradisional)

A. Tujuh Puteri Turun Ke Dunia
31 D
32 B
33 A
34 D
35 B

B. Cerita Kera dengan Buaya
31 C
32 A
33 A
34 D
35 D


C. Pak Belalang
31 C
32 A
33 B
34 D
35 B

D. Hang Tuah Mengalahkan Taming Sari
31 C
32 D
33 B
34 C
35 C

E. Raja Bersiung
31 A
32 B
33 B
34 C
35 D


Jawapan Modul 10
(Puisi Moden)

A. Bahasa
1 D
2 B
3 A
4 C
5 B

B. Rumah Baru
1 D
2 A
3 B
4 C
5 C

C. Bahasa
1 A
2 D
3 B
4
5 B




D. Wanita Zaman Ini
1 D
2 A
3 A
4 B
5 C

E. Ketika Kami Bercerita Tentangnya
1 C
2 D
3 C
4 B
5 C

F. Usia
1 D
2 D
3 D
4 A
5 C


Jawapan Modul 11
(Puisi Klasik)


A. Pantun Nasib
36 D
37 A
38 C
39 A
40 D

B. Syair Menyambut Pelajaran
36 A
37 A
38 D
39 C
40 B

C. Pantun Budi
36 B
37 D
38 A
39 C
40 D



D. Pantun Peribahasa
36 D
37 C
38 B
39 A
40 A


E. Syair Yatim Nestapa
36 A
37 C
38 B
39 A
40 D


F. Syair Cintai Alam Sekitar
36 B
37 D
38 C
39 C
40 D

G. Syair Pesanan Ibu
36 A
37 C
38 B
39 A
40 D

MODUL HIKMAH 11

MODUL 12 (PUISI TRADISIONAL)
(Soalan 36 hingga Soalan 40)

A. Baca pantun di bawah ini dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

Pantun Nasib

Jemur padi di tengah padang,
Anak ayam disambar helang,
Apa malang nasibnya badan,
Burung di tangan disambar orang.

Seri Mesing lagu Melayu,
Mari dikarang zaman dahulu,
Duduk termenung menongkat dagu,
Mengenang nasib dagang piatu.

Pukul gendang kulit biawak,
Sedikit tidak berdentum lagi,
Di mana badan hendak dibawa,
Sedikit tidak beruntung lagi.

Dari Jawa ke Bangkahulu,
Membeli keris di Inderagiri,
Kawan ketawa ramai selalu,
Kawan menangis seorang diri.

Pantai Lukut luas terbentang,
Teluknya penuh batu karang,
Ibarat melukut di tepi gantang,
Masuk tak penuh keluar tak kurang.

(Dipetik daripada Antologi Anak Bumi Tercinta
Tingkatan 3, DBP)


36 Perkataan “burung” dalam rangkap pertama pantun di atas melambangkan.....
A saudara terdekat
B isteri ditinggalkan
C binatang peliharaan
D orang yang dikasihi

37 Mengapakah dikatakan seorang perantau selalu mengenangkan nasibnya ?
A tiada saudara mara
B tiada tempat mengadu
C tidak dihiraukan orang lain
D tidak mempunyai tempat tinggal



38 Apakah mesej yang hendak disampaikan oleh penulis dalam pantun di atas ?
A orang yang merantau sentiasa dipandang hina
B termenung dapat menenangkan perasaan seseorang
C lumrah manusia mengalami kegagalan dalam hidup
D nasib malang seseorang disebabkan perbuatannya sendiri.

39 Baris yang berikut merupakan unsur alam dalam puisi di atas, kecuali
A Seri Mersing lagu Melayu
B Anak ayam disambar helang
C Jemur padi di tengah padang
D Teluknya penuh berbatu karang

40 Yang manakah bukan nilai daripada pantun di atas ?
A Berhati-hati memilih rakan
B Hidup ini penuh cabaran
C Pandai membawa diri
D Membalas budi baik








B. Soalan 36 hingga soalan 40
Baca puisi di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

SYAIR MENYAMBUT PELAJARAN

Anakku sayang salahmu nyata,
Dalam pelajaran bertutur kata,
Duduk menulis kalam di lata,
Kembali kepada sekalian pendeta.

Kerana pelajaran beratur pangkatnya,
Jangan dicampur yang bukan masanya,
Kerja demikian besar salahnya,
Faham tak lekat dalam keduanya.

Pendengaran pasti menjadi haru,
Yang ditulis pun tentu keliru,
Laksana menumbuk beralas nyiru,
Berasnya luluh antah menderu.

Ilmu lisan tatkala disyarahkan,
Sekalian anggota wajib satukan,
Ke hati semuanya kamu kumpulkan,
Barulah pendengaran dapat difahamkan.

Semasa mendengar orang berkata,
Tangan menulis pula serta,
Telinga diasingkan daripada mata,
Mustahillah faham terangnya nyata.

(Dipetik daripada Antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa,
Tingkatan 1, DBP)

36. Rangkap kedua syair Menyambut Pelajaran bermaksud
A. pelajaran mempunyai pelbagai peringkat dan tidak boleh dicampuradukkan.
B. semasa belajar hendaklah duduk secara beratur supaya pengajaran guru mudah difahami.
C. seseorang yang mempunyai banyak ilmudan pelajaran sudah tentu akan mudah naik pangkat.
D. masa yang sesuai untuk belajar adalah semasa masih muda kerana mudah mengingat segala ilmu yang diajar oleh guru.



37.
Laksana menumbuk beralas nyiru


Frasa di atas merupakan gaya bahasa
A. simile
B. metafora
C. peribahasa
D. personifikasi

38. Pelajaran yang diberi oleh guru akan mudah difahami sekiranya perkara-perkara
yang berikut diikuti, kecuali
A. mencatat segala isi yang disampaikan
B. mendengar apa-apa yang diajar dengan teliti
C. tidak berbual-bual semasa guru sedang mengajar
D. berbincang dengan rakan semasa pelajaran disampaikan

39. Mesej yang terdapat dalam Syair Menyambut Pelajaran ialah
A. murid mesti tekun belajar
B. belajar pada saat-saat akhir
C. mengulang kaji pelajaran pada setiap masa
D. rajin belajar untuk menghadapi peperiksaan

40. Apakah tema Syair Menyambut Pelajaran?
A. Ilmu pedoman hidup
B. Adab menuntut ilmu
C. Adab menghormati guru
D. Tatacara lulus cemerlang






C. Soalan 36 hingga soalan 40
Baca puisi di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Pantun budi

Tenang-tenang air di laut,
Sampan kolek mudik ke tanjung,
Hati terkenang mulut menyebut,
Budi yang baik rasa nak junjung.

Bunga melati bunga di darat,
Bunga seroja di tepi kali,
Hina besi kerana karat,
Hina manusia tidak berbudi.

Bunga cina di atas batu,
Jatuh daunnya ke dalam ruang,
Adat dunia memang begitu,
Sebab emas budi terbuang.

Anak beruk di tepi pantai,
Pandai melompat pandai berlari,
Biar buruk kain dipakai,
Asal hidup pandai berbudi.

Antologi Anak Bumi Tercinta
DBP 2001




36. Bagaimanakah keadaan orang yang berbudi?
A. Hidupnya menjadi senang-lenang
B. Namanya akan menjadi sebutan
C. Hidupnya senantiasa dijunjung
D. Hidupnya penuh dengan kenangan

37. Mengapakah budi bahasa kian luntur pada zaman ini?
A. Kebanyakan masyarakat terlalu sibuk bekerja
B. sesetengah orang tidak pernah diajar hidup berbudi
C. masyarakat hanya mengikut peredaran zaman
D. masyarakat terlalu mementingkan kekayaan


38. Apakah maksud rangkap ketiga Pantun Budi

A. Manusia lebih menghargai orang berduit
B. Dunia memandang orang yang mempunyai emas
C. Emas boleh menyebabkan seseorang itu terbuang
D. Masyarakat memandang orang yang mempunyai emas

39. Yang berikut keterangan yang tepat mengenai bentuk pantun di atas kecuali
A. rima akhir ialah a-b-a-b
B. mengandungi empat rangkap
C. setiap baris boleh berdiri sendiri
D. setiap rangkap mengandungi empat baris

40. Berikut merupakan pengajaran yang diperoleh menerusi ”Pantun Budi” kecuali
A. biarlah hidup kita miskin, tetapi kita perlu berbudi
B. hidup kita perlu berbudi kerana amalan itu akan dipandang mulia
C. kita hendaklah membuat jasa kerana orang yang berjasa akan dikenang
D. kita perlu menerima orang yang mengutamakan wang ringgit berbanding budi.


D. Soalan 36 hingga soalan 40
Baca puisi di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Pantun Peribahasa

Buat bangsal di Pulau Daik,
Menahan taut sambil mengilau,
Kalau asal benih yang baik,
Jatuh ke laut menjadi pulau.

Hendak layari perahu payar,
Angin berpuput di Laut India,
Takkan lari gunung dikejar,
Hilang kabut nampaklah ia.

Hendak belayar ke Teluk Betung,
Sambil mencuba jatuhkan pukat,
Bulat air kerana pembentung,
Bulat manusia kerana muafakat.


Antologi Anak Bumi Tercinta
DBP 2001


36. Dalam rangkap kedua, penyair menyatakan
A. tidak akan mampu mengejar gunung
B. jika sudah menjadi hak, pasti akan dapat
C. sesuatu yang menjadi hak pasti sukar diperoleh
D. sesuatu yang dicari dengan tekun, pasti akan didapati

37. Baris ”Bulat manusia kerana muafakat ” ialah
A. manusia akan menjadi bulat jika bermuafakat
B. muafakat amat penting jika inginkan perpaduan
C. muafakat menjadikan masyarakat bersatu padu
D. perpaduan dalam masyarakat akan wujud jika ada kerjasama

38. Bagaimanakah sifat orang yang baik
A. baik tutur katanya apabila merantau di tempat orang
B. baik tingkah laku dan pekertinya walau di mana-mana sahaja berada
C. senantiasa membantu kawan-kawannya
D. melakukan kebaikan untuk memperoleh pujian


39. bulat air kerana pembentung
Bulat manusia kerana muafakat


Perkataan kerana merupakan gaya bahasa
A. responsi
B. metafora
C. anafora
D. epifora

40. Nilai murni yang terdapat dalam rangkap kedua ialah
A. sabar
B. tekun
C. simpati
D. bertolak ansur


E. Soalan 36 hingga soalan 40
Baca puisi di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.



SYAIR YATIM NESTAPA

Asmara Dewa lalu memandang
Dilihatnya seekor rupa binatang
Matanya seperti damar sebatang
Cahayanya tidak dapat ditentang.

Puteri pun takut tidak terhingga
“wahai adinda diamlah juga”
Kepada fikir kakanda menyangka
Inilah gerangan namanya naga

“marilah adinda kita ini lari
Kalau ditangkap kita ke marai
Takutnya kakanda tidak terperi
Memandang rupanya sangat ngeri

Asmara Dewa tersenyum lalu berkata
“sangatlah malu rasanya cita
Seteru sudah bertentang mata
memberi aib nama yang leta

“Jikalau sudah janji di situ
Matilah kita sudah tertentu
Kitapun anak yatim piatu
Biarlah dimakan naga itu

Puteri pun tidak berkata-kata
Sangatlah benar pada cita
Daripada hidup dengan bercinta
Baiklah mati serta merta

Dewa berjalan dihampirinya
Naga yang besar didekatinya
Setelah naga mencium baunya
Kepala diangkat ternganga mulutnya

Naga melihat budak berdua
Lalulah marah rupanya dia
Bernafaslah ia mengeluarkan hawa
Serta membesarkan matanya kedua

Bertempik ia seperti guruh
Suaranya besar amatlah gemuruh
Air laut menjadi keruh
Daun kayu sampaikan luruh

Ia memandang sambil menentang
Katanya “Hai budak dari mana datang?
Berani sungguh engkau ini datang
Sekali kutelan kedua pun hilang




Antologi Anak Bumi Tercinta
DBP 2001

36. Apakah perasaan Puteri apabila berhadapan dengan naga
A. berasa takut
B. berasa kagum
C. berasa bimbang
D. berasa gembira

37. daripada hidup dengan bercinta
Baiklah mati serta merta

Berikan maksud rangkai kata di atas
A. mati dengan serta merta akibat kecewa
B. lebih baik bercinta daripada mati cepat
C. lebih baik mati daripada hidup dalam penderitaan
D. mati serta merta setelah kehilangan orang yang dicintai

38. Pernyataan berikut ada kaitan dengan kisah yang terdapat dalam ”Syair Yatim Nestapa” kecuali
A. Asmara Dewa mengajak adiknya lari sebelum ditangkap naga
B. Naga berjaya membunuh adik Asmara Dewa dengan hembusan api
C. Naga marah apabila melihat Asmara Dewa lalu menghembuskan api
D. Asmara Dewa memujuk adiknya yang ketakutan apabila melihat naga

39. Nyatakan perwatakan kakanda Asmara Dewa berdasarkan rangkap ketiga
A. Berani
B. Pemalu
C. Pengecut
D. Sangat sensitif

40.Nyatakan tema syair
A. Kasih sayang dua beradik
B. Suka duka hidup anak yatim piatu
C. Pertarungan antara manusia dengan naga
D. Keberanian dua beradik menempuh cabaran hidup



G. Soalan 36 hingga soalan 40
Baca puisi di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.


Syair Cintai Alam Sekitar

Aduhai adikku kakak berpesan,
Kelak dirimu jadikan panduan,
Cintailah keindahan jaga kebersihan,
Persekitaran indah tiada pencemaran

Kempen kebersihan bersama dihayati,
Udara nyaman pasti dinikmati,
Sihat badan wajah berseri
Negara aman hidup harmoni

Jadilah warga bertimbang rasa,
Kepada alam membuat jasa,
Tanah dan tumbuhan dipelihara,
Kerosakan tiada bumi sejahtera,

Air sungai mengalir damai,
Ombak berlagu memukul pantai,
Unggas bernyanyi suasana permai,
Di hari minggu kita bersantai,

Jerebu berleluasa melanda negara,
Kebakaran dan kilang punca angkara,
Lapisan ozon semakin derita,
Tanamkan kesedaran atasi segera,

Amalan meludah membuang sampah,
Mengotorkan sekitar mesti ditegah,
Menghisap rokok menagih dadah,
Perbuatan yang buruk perlu dicegah,

Balak ditebang sesuka hati,
Tanah runtuh disana sini,
Rancang pembangunan dengan teliti,
Wujudkan keseragaman pentingkan kualiti,




Pelbagai bungaan menghias taman,
Dapat dilihat sepanjang jalan,
Indah pemandangan destinasi pelancongan,
Majukan negara tingkatkan pendapatan,

Wahai adikku dengarlah tuan,
Bumi ini amanah tuhan,
Jangan suka membuat kerosakan,
Nyawa terancam mengganggu kesihatan,

Bumi ini amanah tuhan,
Dijaga rapi ke akhir zaman,
Usah dicari kemurkaan tuhan,
Kelak nanti ditimpa seksaan,


Tanah, udara dan lautan,
Allah kurnia pelbagai kegunaan,
Mesti dihayati penuh kesyukuran,
Pasti dilimpahi pelbagai kurniaan,

Sampai hati membuat kerosakan,
Menangis bumi banyak pencemaran,
Tanah, sungai, parit, lautan,
Kotor ditaburi sisa buangan,

Sematkan di jiwa semangat iltizam,
Janganlah suka berbuat kejam,
Flora dan fauna tidak terancam,
Kehidupan di dunia aman tenteram,
Gunakan minda dan kreativiti,
Mencanai lukisan ukiran seni,
Hiasan artifak menambah seri ,
Sekitar indah hidup harmoni
,


Rafeah Abdul Rahman
Antologi Anak Bumi Tercinta
DBP 2001




36. Apakah pesanan penyair kepada adiknya dalam rangkap pertama
A. Supaya menikmati keindahan alam sekitar yang belum tercemar
B. Supaya memelihara keindahan dan kebersihan alam sekitar
C. Supaya sentiasa menjaga kesihatan tubuh badan
D. Supaya mengadakan kempen kebersihan

37. Jelaskan punca utama yang menyebabkan berlakunya masalah jerebu
A. kebakaran kilang
B. sikap masyarakat yang pengotor
C. kempen kebersihan yang tidak berkesan
D. pembangunan tanpa perancangan yang teliti

38. Yang berikut persoalan ”Syair Cintai Alam Sekitar” kecuali
A. hidup memerlukan udara yang bersih
B. pencemaran hendaklah dicegah daripada berlaku
C. pembangunan mempercepat keharmonian hidup
D. alam sekitar yang bersih mewujudkan kehidupan yang harmoni

39. Frasa ombak berlagu memukul pantai yang terdapat dalam rangkap keempat dalam ”Syair Cintai Alam Sekitar” merupakan contoh gaya bahasa
A. personafikasi
B. peribahasa
C. metafora
D. simile

40. Berikut merupakan pengajaran daripada ”Syair Cintai Alam Sekitar” kecuali
A. kita hendaklah menjaga kesihatan diri
B. kita perlu menjauhi perbuatan menagih dadah
C. kita hendaklah bersama-sama menjaga alam sekitar
D. kita mestilah bersama-sama mencegah kebersihan alam sekitar



G. Soalan 36 hingga soalan 40
Baca puisi di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

Syair Pesanan Ibu


Dengarlah anak ibu berpesan,
Lengkapkan diri dengan pelajaran
Hanyalah itu jadi bekalan
Untuk hidup di masa hadapan

Ilmu itu pelindung diri
Seperti kebun berpagar berduri
Seperti sinar intan baiduri
Itulah tanda orang jauhari

Hidupmu kini di masa remaja
Bagaikan permata amat berharga
Jangan jatuh ke lembah hina
Nanti menyesal tidak berguna

Kalau hidup terasa susah
Sering berhadapan denan masalah
Hadapi dengan hati tabah
Jangan cepat rasa gelisah

Syaitan menggoda bertambah gundah
Jangan mengambil jalan yang mudah
Jangan sekali mencuba dadah
Kalau terjerat sesal tak sudah

Jika masa sudah terbuang
Perginya tidak akan berulang
Di hari tua sesal mendatang
Mengingatkan waktu yang telah hilang

Dunia bagai lautan dalam
Gelombang besar karangnya tajam
Di situ banyak kapal tenggelam
Ramai insan yang telah karam

Ingatlah wahai anakku sayang
Tanah indah pusaka moyang
Jangan terlepas ke tangan orang
Sedangkan kita miskin terbuang



Zurinah Hassan
(Dipetik daripada antologi Seuntai Kata Untuk Dirasa,
Tingkatan 2,DBP)



36. Apakah mesej yang ingin disampaikan oleh penyair dalam rangkap terakhir syair
di atas?
A. Orang tua yang rasa menyesal
B. Teringat sewaktu masih muda
C. Jangan mensia-siakan waktu
D. Masa akan meninggalkan kita

37. Apakah tema syair ini?
A. Kepentingan harta pusaka dalam kehidupan
B. Perkara-perkara yang perlu dijauhi oleh anak-anak
C. Nasihat seorang ibu kepada anak untuk dijadikan pedoman
D. Kepentingan ilmu dalam kehidupan


38. Frasa dunia bagai lautan dalam yang terdapat dalam pertama rangkap ketujuh puisi ini ialah gaya
A. Metafora
B. Simile
C. Personafikasi
D. Inversi



39. Rima akhir dalam setiap rangkap Syair Pesanan Ibu ialah

A. aaaa
B. abab
C. abba
D. abcd



40. Yang berikut merupakan antara pengajaran syair di atas kecuali
A. kita mestilah menghargai masa
B. jauhilah perkara yang membinasakan hidup kita
C. patuhilah nasihat ibu demi kebaikan
D. apabila dalam kesusahan serahkan harta kepada orang

MODUL HIKMAH 10

MODUL 11 (PUISI MODEN)
(Soalan 36 – 40)

A. Baca sajak di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

BAHASA
(Rahman Shaari)


Mari kita berbahasa
sebaiknya.

Bahasa adalah pengatur
pucuk fikiran yang bertabur
bahasa adalah pelentur
ranting perasaan yang bersiur.

Dengan bahasa
terlihat fakta padu
terlihat sinar ilmu
terlihat cinta biru.

Dengan bahasa
pemimpin memaparkan arah
di pentas siasah
dengan bahasa
orang beriman menikmati ibadah
khusyuk dan pasrah.

Marilah kita berbahasa
sebaiknya.

Dengan bahasa
budi dipertinggi
mesra diperlebar
dengan bahasa
kita menjadi kita
bersama.

Jika tanpa bahasa
bagaimana akan kita setujui
perjanjian ini?

Marilah kita berbahasa
sebaiknya.


(Dipetik daripada antologi Anak Bumi Tercinta,
Tingkatan 3, Dewan Bahasa Pustaka)

1. Apakah peranan bahasa dalam kehidupan manusia menurut penyajak?
A Sebagai asas untuk pemimpin memeterai perjanjian
B Sebagai syarat untuk menyebarkan pengetahuna.
C Sebagai alat untuk meluahkan perasaan.
D Sebagai alat untuk berkomunikasi.

2.
Dengan bahasa
pemimpin memaparkan arah
di pentas siasah

Tiga baris sajak di atas bermaksud pemimpin menggunakan bahasa untuk
A memimpin rakyat jelata
B menceburi bidang politik
C mencapai wawasan politik
D menentukan wawasan negara

3 Frasa pentas siasah dalam sajak di atas merupakan gaya bahasa
A inversi
B metafora
C hiperbola
D personifikasi

4. Rima akhir rangkap keenam sajak ialah
A abbbcc
B abcddd
C abcaaa
D abcbbb

5. Tema yang cuba digarap oleh pengarang menerusi sajak ini ialah
A peranan bahasa untuk menaikkan imej seseorang manusia.
B kepentingan bahasa dalam kehidupan umat manusia.
C kegunaan bahasa untuk kepentingan para pemimpin.
D kepentingan bahasa dalam bidang keagamaan.




B. Baca sajak di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

RUMAH BARU

Telah kita siapkan rumah baru,
Untuk anak-anak berteduh
Kerana kita diamanahkan
Mendewasakan mereka
Menjadi warga bijaksana
Menjelang tahun wawasan

Telah kita siapkan rumah baru
Di atas tiang muafakat
Air, pasir dan simen
Dari tangan pelbagai bangsa
Negara yang tumbuh
Atas bumi toleransi

Telah kita siapkan rumah baru
Berwajah kebangsaan
Agar penghuni saling ramah
Rajin memberi dan menerima
Juadah kesejahteraan
Sampai akhir zaman

Haron A.H
Antologi Anak Bumi Tercinta
DBP 2001

1. Apakah amanah yang ”kita” terima
A. membina rumah baru untuk generasi akan datang
B. memastikan generasi akan datang tahu menghargai orang tua
C. memastikan generasi akan datang dapat menghargai negara jiran
D. mendidik generasi akan datang menjadi rakyat yang bijaksana dan berwawasan

2. Bagaimana rumah baru itu terbentuk
A. hasil kerjasama semua rakyat tampa mengira bangsa dan agama
B. melalui bantuan bahan binaan daripada bangsa di negara ini
C. menggunakan hasil bumi dan tenaga muda
D. melalui bantuan pihak antarabangsa dari serata negara di bumi ini

3. rangkai kata ”tiang muafakat merujuk kepada gaya bahasa
A. simile
B. metafora
C. hiperbola
D. personafikasi

4. apakah nada sajak di atas
A. sinis
B. romantis
C. patriotik
D. melankolik


5. pernyataan berikut merupakan pengajaran yang diperoleh menerusi sajak ”Rumah Baru” kecuali
A. kita perlu bekerjasama membangunkan negara
B. kita perlu berusaha mengekalkan perpaduan kaum
C. kita perlu memanfaatkan rumah baru yang dibina
D. kita perlu mendidik generasi muda memenuhi wawasan negara.



C. Baca sajak di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikut


BAHASA


Mari kita berbahasa
sebaiknya

bahasa adalah pengatur
pucuk fikiran yang bertabur
bahasa adalah pelentur
ranting perasaan yang bersiur

dengan bahasa
terlihat fakta padu
terlihat sinar ilmu
terlihat cinta biru

dengan bahasa
pemimpin memaparkan arah
di pentas siasah
dengan bahasa
orang beriman menikmati ibadah
khusyuk dan pasrah



Mari kita berbahasa
Sebaiknya

Dengan bahasa
Budi dipertinggi
Mesra diperlebar
Dengan bahasa kita menjadi kita
Bersama

Jika tanpa bahasa
Bagaimana akan kita setujui
Perjanjian ini?

Mari kita berbahasa
Sebaiknya


Rahman Shaari
Antologi Anak Bumi Tercinta
DBP 2001


1. Mengapakah penyajak mengatakan bahawa bahasa penting dalam kehidupan manusia
A. kerana bahasa digunakan dalam pelbagai bidang
B. kerana bahasa dapat menghiburkan hati
C. kerana bahasa dapat memudahkan kita memahami sesuatu perkara
D. kerana bahasa dapat menambahkan ilmu

2. Menurut penyajak, penggunaan bahasa penting dalam
A. perubatan, politik dan teknologi
B. agama, politik dan perniagaan
C. politik, agama dan perundangan
D. pelajaran, politik dan agama

3. Yang manakah antara berikut bukan keterangan bentuk sajak
A. terdiri daripada lapan rangkap
B. rima akhir setiap rangkap adalah sama
C. jumlah perkataan setiap baris tidak sama
D. bilangan baris setiap rangkap tidak sama


4. Ungkapan pucuk fikiran, ranting perasaan, sinar ilmu, cinta biru dan pentas siasah merupakan gaya bahasa
A. diksi
B. sinkof
C. metafora
D. personafikasi

5. Berikut merupakan pengajaran yang diperoleh daripada sajak Bahasa kecuali
A. kita hendaklah menggunakan bahasa yang betul
B. kita perlu berbahasa mengikut kehendak masyarakat
C. bahasa yang betul dapat merapatkan hubungan sesama manusia
D. ketika beribadat hendaklah menggunakan bahasa yang sempurna


D. Baca sajak di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.


WANITA ZAMAN INI

Wanita zaman ini
Tak berasa perlu bersuami
Taraf kehidupan mereka kini sudah tinggi
Mereka begitu mampu hidup berdikari

Wanita zaman ini
Lebih bahagia hidup sendiri
Perkahwinan bagi mereka membatasi
Pergerakan diri

Dan segala aktiviti peribadi
Bahkan memperjudi nasib diri
Di tengah kehidupan lelaki

Aladin Mohamad
Antologi Anak Bumi Tercinta
DBP 2001

1. Apakah yang menyebabkan wanita zaman ini tidak suka berumah tangga
A. tidak percaya kepada lelaki
B. tidak berasa perlu berkahwin
C. lebih senang hidup sendirian
D. taraf hidup yang tinggi dan dapat hidup berdikari

2. Apakah anggapan wanita zaman kini terhadap perkahwinan?
A. akan menyekat kebebasan pergerakan mereka
B. akan mengganggu pekerjaan mereka
C. akan menghalang kerjaya mereka
D. akan menyebabkan hidup mereka menderita

3. Nyatakan nada sajak ”Wanita Zaman Ini”
A. sinis
B. patriotik
C. romantis
D. melankolik

4. Perkataan ”tak” dalam frasa tak berapa perlu bersuami merupakan gaya bahasa
A. simile
B. sinkof
C. metafora
D. personafikasi

5. Apakah tema sajak ”Wanita Zaman Ini”
A. Rasa takut wanita untuk berkahwin
B. Keberanian wanita menghadapi cabaran
C. Pandangan kaum wanita terhadap perkahwinan
D. Kedudukan wanita yang tinggi dalam masyarakat


E. Baca sajak di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.


KETIKA KAMI BERCERITA TENTANGNYA


Ketika kami bercerita tentangnya
Bapa sedang tidur
Aku cukup kenal
Pada lelap matanya
Tikar mengkuang lusuh itu
Barangkali, tambah melenakan bapa

Tadi
Lama sekali bapa menemani kami
Mengisi malam-malam seperti selalunya
Duduk mengelilingi pelita minyak tanah
Yang kecil itu
Semacam pahit dan getir pengalamannya
Begitu akrab pula
Dengan kami semua

Tidak pernah kami menyoal
Mengapa demikian
Laut sejarahnya
Kerana
Seperti kami juga di hutan kehidupan ini
Kami sedia memaklumi
Akan ketentuan
Yang harus digenggam

Asap pelita berkepul
Sesekali meliuk digerak angin
Ketika kami bercerita
Tentang bapaa
Aku cukup faham
Pada sebuah doa yang selalu disebutnya

Semoga ombak masa laluku
Bukan gelombang masa depanmu




Lim Swee Tin
Antologi Anak Bumi Tercinta
DBP 2001



1. Apakah bukti yang menunjukkan penyajak sekeluarga hidup dalam kemiskinan
A. bapa selalu sakit
B. anak-anak kurang berjaya
C. tidur beralaskan tikar mengkuang
D. masih menggunakan pelita minyak tanah

2. semoga ombak masa laluku
Bukan gelombang masa depanmu

Baris di atas merupakan doa ayah penyajak agar

A. anak-anaknya menjadi orang yang tabah
B. penderitaan silam tidak akan dilalui oleh anaknya
C. bermain ombak di laut harus dijadikan pengajaran
D. cabaran masa depan tidak seperti pengalaman masa lampau

3. Apakah yang menjadi topik perbualan penyajak bersama saudaranya
A. Kasih sayang ayahnya
B. Kemiskinan masa silam
C. Pengorbanan besar ayahnya
D. Kesungguhan ayah mendidik adik-beradik



4. Tidak pernah kami menyoal

Baris di atas menunjukkan gaya bahasa
A. metafora
B. inversi
C. perlambangan
D. hiperbola

5. Apakah pengajaran yang dapat diambil daripada sajak di atas
A. anak-anak mesti tinggal bersama ibu bapa
B. anak-anak mestilah menghargai jasa ibu bapa
C. bapa mesti berkorban untuk kesenangan anak-anak
D. bapa janganlah meminta balasan bagi pengorbanan yang diberikan




F... Baca sajak di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.


USIA


Telah kususun letakmu
Disisian tenang
Ruang kukecilkan lagi
Dengan keinginan sederhana

Kulepaskan kupu-kupu semalam
Melalui jendela
Diiringi segaris cahaya pagi
Selamatlah datangmu

Atas kecintaan diri
Hidup didewasakan
Menjadi kristal padu
Memancarkan cahaya berpenjuru

Seharusnya kita berhati-hati
Memantulkan kembali
Ke hala yang satu

Tanpa keizinan-Mu
Pagi tidak lagi berbau tanah
Atau tiba-tiba
Lorong kecilku
Menjadi ungu




Siti Zainon Ismail
Antologi Anak Bumi Tercinta
DBP 2001



1. Apakah yang dilakukan oleh penyajak apabila menyedari dirinya semakin tua
A. Hidup memencilkan diri
B. Keinginan yang sederhana
C. Memikirkan kesilapan lalu
D. Memperbanyakkan amal ibadat

2. Bagaimanakah perasaan penyajak setelah usianya semakin dewasa
A. menikmati kehidupan yang senang dan mewah
B. mengharapkan kehidupan ini hanya sementara
C. mengharapkan satu kehidupan yang cemerlang
D. mahu terus mencari kebahagiaan

3. kulepaskan kupu-kupu semalam

Nyatakan maksud frasa di atas
A. membiarkan kupu-kupu meninggalkan dirinya
B. melupa penderitaan yang pernah dihadapinya
C. berusaha melepaskan kenangan yang mengganggu
D. melupakan peristiwa menyeronokkan yang pernah dialami

4. Penggunaan kata ”kau” dan ”mu” yang terdapat dalam sajak ini merupakan gaya bahasa
A. sinkof
B. simile
C. metafora
D. personafikasi





5. Berikut merupakan pengajaran yang diperoleh daripada sajak di atas kecuali
A. Kita hendaklah sedar umur seseorang semakin pendek
B. Kita hendaklah tabah menghadapi cabaran hidup
C. Kita perlu mengisi hidup dengan hanya beramal ibadat
D. Kita perlu mengakui hidup dan mati seseorang ditentukan Tuhan

MODUL HIKMAH 9

MODUL 10 (PROSA TRADISIONAL)
(Soalan 31 – 35)

A. Baca petikan prosa di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

Maka puteri enam pun langsung melayang ke kayangan masuk ke dalam istana mempersembahkan hal ehwal Puteri Bongsu itu. Maka sangat hairanlah ayahanda bonda mendengar dia, sepatah pun tiada apa katanya, diam sahaja.
Kalakian tersebutlah perkataan Tuan Puteri Bongsu, antara beberapa lama ia mencari kain layang baju layang itu, ia pun berjalan ke hilir air itu. Maka dilihatnya seorang tua laki-laki mengail. Maka Tua Puteri Bongsu, pun segeralah datang mendapatkan orang itu seraya bersabda, ”Ayuhai bapa, orang pengail adakah menengok kain layang baju layang saya tersangkut kepada ukiran taman itu?”
Maka di pengail pura-pura tiada mendengar, diam sahaja. Maka Tuan Puteri Bongsu bertanya juga. Maka sahut Tuanku Malim Deman itu, ”Wahai encik, seekor ikan pun saya tidak dapat!” Ia beralih ke tanjung yang lain. Maka ditanya juga oleh Tuan Puteri Bongsu akan hal kainnya itu. Maka sahut si pengail, ”Apakah bahasanya budak ini?” Maka beralih pula ke tanjung yang lain. Maka Tuan Puteri Bongsu pun berfikir di dalam hatinya, ”Jikalau begitu, sungguhlah orang pengail ini yang mencuri bajuku itu.” Maka Tuan Puteri Bongsu pun lalulah menangis teramat sangat, air matanya seperti mutiara yang putus dari karangannya seraya bertanya pula, ”Ayuhai bapa, orang pengail, dengan sungguhnya katalah adakah menengok kain tadi?”
Si pengail pun menyahut seraya berpantun, demikianlah bunyinya:
“Orang mengail berumpan lokan,
Sampan dikayuh terlalu laju;
Orang mengail dapat ikan,
Saya mengail dapat baju”

Hatta, setelah didengar oleh Tuan Puteri Bongsu bunyi pantun si pengail itu, maka ia pun segeralah menangkap pinggang si pengail seraya disembahnya, “Ayuhai bapa, orang yang pengail, empunya sembahlah beta sekali ini permintaan beta kepada bapa, tolonglah pulangkan kain layang baju layang beta itu, kerana beta hendak kembali ke kayangan, takut dimurkai oleh ayahanda bonda beta, jikalau tiada mahu memulangkan pun marilah kita berhakim kepada Nenek Kebayan, siapa salah siapa benar!”

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada cerita “Tujuh Puteri Turun ke Dunia”,
antologi Sehijau Warna Daun, Tingkatan 1, DBP)

31 Siapakah yang mengambil kain layang baju layang Tuan Puteri Bongsu?
A Puteri Enam.
B Bapa pengail
C Nenek Kebayan
D Tuanku Malim Deman

32 Mengapakah Tuan Puteri Bongsu menangis?
A Kerana ditipu oleh pengail tua
B Kerana pakaian baginda diambil orang
C Kerana ditinggalkan oleh kekanda baginda
D Kerana mendengar pantun daripada pengail

33 Latar tempat ketika Tuan Puteri Bongsu bertemu dengan orang tua itu adalah di
A sungai
B kayangan
C taman yang berukir
D rumah Nenek Kebayan

34 Berdasarkan petikan prosa, watak Tuan Puteri Bongsu digambarkan sebagai
A prihatin
B penyayang
C bertolak ansur
D berbudi bahasa



A. Tuanku Malim Deman menyamar sebagai orang tua yang hodoh
B. Tuan Puteri Bongsu mengesyaki Pengail Tua yang telah mencuri pakaiannnya
X
Tuan Puteri Bongsu dan Tuanku Malim Deman hidup bahagia sebagai suami isteri



35 Berdasarkan prosa ”Tujuh Puteri Turun ke Dunia”, apakah peristiwa X?
A Tuan Puteri Bongsu memarahi Tuanku Malim Deman kerana mencuri
pakaian baginda
B Tuanku Malim Deman mencari jalan untuk mengahwini Tuan Puteri Bongsu
C Tuan Puteri Bongsu terpikat oleh ketampanan Tuanku Malim Deman
D Tuanku Malim Deman mengajak Tuan Puteri Bongsu tinggal di dunia


B. Soalan 31 hingga soalan 35
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Kalakian, mak tinggallah kedua binatang itu dengan berteguh-teguhan setia; seorang membahagikan rezekinya kepada seorang dengan berkasih-kasihan beberapa lamanya. Sebermula, maka adalah isteri buaya itu tinggal di kuala sungai itu. Maka beberapa lamanya dinantikannya suaminya itu, tiada juga pulang; lalu disuruhnyalah seekor buaya pergi memanggil suaminya itu, katanya, “Engkau katakan kepada suamiku bahawa aku terlalu sakit payah, hendak bertemu dengan dia.”

Maka buaya yang disuruh itu pun datanglah bertemu dengan suaminya itu. Maka katanya, “Adapun isteri tuan hamba itu terlalu sakit payah; hasratnya hendak bertemu dengan tuan hamba. Maka sebab itulah ia menyuruhkan hamba datang memanggil tuan hamba ini. Maka sekarang pun hendaklah segera tuan hamba datang bersama-sama dengan hamba ini.”

Maka sahut buaya itu,”Adapun aku ini adalah bersahabat dengan seekor kera, serta sudahlah aku berteguh-teguhan janji; maka sekarang pun jikalau ia memberi izin kepada hamba, bolehlah hamba pergi.”

Maka jawab buaya itu, “Mengapakah tuan hamba berkata demikian itu?”

Maka kata buaya, “Adapun yang menghidupkan aku dan yang memeliharakan aku, adalah kerana aku sudah menjadi sahabat. Maka sekarang sebab isteriku itu aku lepaskan dia, tiadalah patut.”

Maka apabila didengar oleh buaya itu akan perkataan itu, maka berfikirlah ia, “Apakah periku hendak membawa ia ini kembali?” Maka berkatalah ia, “Adapun isteri tuan hamba itu terlalulah sakit payah; maka beberapa orang sudah mengubati dia, tiada juga sembuh; kemudian datang seorang tabib, katanya, “Jikalau boleh dapat hati kera, nescaya sembuhlah penyakitnya itu.”

Maka kata buaya itu, “Hai taulanku, apa periku hendak membunuh kera itu, kerana terlalu besar kebaikannya kepadaku. Tiadalah sampai hatiku hendak membunuh akan dia; lagipun pekerjaan demikian itu bukankah dosa besar adanya.”

Maka kemudian berfikir pula ia, “Jikalau aku takutkan dosa itu, nescaya hilanglah isteriku dan binasalah segala isi rumahku, dan sunyilah negeriku.”

(Dipetik daripada prosa tradisional Cerita Kera dengan Buaya,
Antologi Sehijau Warna Daun, Tingkatan 2, DBP)


31. Mengapakah buaya sudah lama tidak pulang menemui isterinya?
A. Sudah bertemu kekasih baru
B. Tidak menyayangi isterinya lagi
C. Menjalinkan persahabatan dengan kera
D. Mencari makanan untuk isteri dan anaknya

32. Apakah konflik yang dihadapi oleh buaya?
A. Membunuh sahabat baiknya
B. Mempercayai kata-kata tabib
C. Memikirkan kesihatan isterinya
D. Memutuskan persahabatan dengan kera

33. Antara yang berikut, manakah yang bukan menggambarkan perwatakan kera?
A. Bijaksana
B. Bersikap tegas
C. Bertimbang rasa
D.Mementingkan diri sendiri

34. Latar masyarakat yang digambarkan dalam petikan tersebut ialah
A. masyarakat yang rajin berusaha
B. masyarakat yang tidak mengenang budi
C. masyarakat yang mencari rezeki di sungai
D. masyarakat yang menggunakan tipu muslihat

35. Apakah kesudahan Cerita Kera dengan Buaya?
A. Buaya meminta maaf daripada kera kerana kesilapan yang dilakukannya.
B. Kera memutuskan persahabatannya dengan buaya yang menyebabkan buaya menyesal lalu mati.
C. Kera memarahi buaya yang cuba memperdayakannya walaupun kera sudah banyak berjasa kepadanya.
D. Buaya terpaksa menangkap dan membunuh kera kerana memerlukan hatinya untuk mengubati penyakit isterinya.




C. Soalan 31 hingga soalan 35
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya
Syahadan maka Pak Belalang pun sekalian hal ehwal itu semuanya didengarnya. Sangatlah suka hatinya serasa mati kembali hidup, sambil berkayuh perlahan-lahan balik pulang ke rumahnya. Setelah sampai, lalu memanggil perempuannya, Emak Belalang. Maka Emak Belalang pun bangun membuka pintu. Maka kata Pak Belalang “ Adakah nasi Emak Belalang? Aku lapar ini, pergilah masak segera. Apa digaduhkan masak nasi ransum, belanja kita raja yang memberi?” Maka jawab isterinya, “Sudah ada nasi, makanlah.” Maka Pak Belalang pun bersalin kainnya lalu duduk serta memakan nasi. Setelah itu, ia pun tidur dengan kesukaannya. Seketika lagi hari pun sianglah lalu ia bangun duduk sambil merojak sirehnya.
Sebermula, maka tersebutlah perkataan juragan kapal. Telah hari siang, pagi-pagi hari, maka juragan pun bersiaplah lalu naik ke darat diiringkan oleh anak-anak perahunya membawa naik anak itik itu. Maka baginda pun sudah hadir di atas singgahsana takhta kerajaan dihadapi oleh sekalian menteri, hulubalang, sida-sida, bentara, rakyat bala, hina dina hendak melihat temasya itu. Hatta baginda pun menitahkan seorang biduanda memanggil Ahlil Nujum Belalang dengan segeranya. Maka biduanda pun menyembah lalu turun berjalan ke rumah Ahlil Nujum Belalang. Maka katanya, “Titah tuanku memanggil Ahlil Nujum, juragan dan sekalian orang telah berhimpun di balai semuanya.”
Maka Ahlil Nujum pun besiap-siapkan sirihnya lalu menghadap baginda. Maka sampailah ke balairung seri. Maka titah baginda, “Marilah ke mari.” Maka Ahlil Nujum Belalang pun dekatlah dengan baginda. Maka titah baginda, Apakah hal Ahlil Nujum, hendak mengenal anak ituk itu jantan betinanya? Maka sembah Pak Belalang, Ampun tuanku beribu-ribu ampun, jenuh patik mencari di dalam buku tib patik. Maka dapatlah patik di dalam buku kecil sahaja ada di dalam dua baris tertulis di situ mengatakan demikian: Bahawasanya ada pun hendak mengenal itik itu jantan betinanya, hendaklah dengan air.”

(Dipetik daripada prosa Pak Belalang
dalam antologi Anak Bumi Tercinta,

SOALAN
31. Apakah yang dinyatakan oleh Pak Belalang apabila tiba di rumahnya?
A. Makan nasi kerana lapar
B. Berehat kerana terlalu letih
C. Mendesak isterinya menyediakan makanan
D. Berbual bual dengan isterinya tentang masakan harian

32. Apakah titah sultan kepada seorang biduanda istana di negeri itu
A. Baginda menitahkan Ahlil Nujum Belalang segera ke istana
B. Baginda menitahkan semua ahlil nujum berkumpul di istananya
C. Baginda menitahkan biduanda menjawab teka-teki yang diajukan
D. Baginda menitahkan biduanda memanggil juragan kapal itu datang ke istana

33. Antara teknik plot yang digunakan dalam petikan di atas ialah
A. dialog dan kejutan
B. pemerian dan dialog
C. dialog dan imbas kembali
D. pemerian dan imbas kembali

34. Kata Syahadan, Sebermula dan maka merupakan contoh gaya bahasa
A. Bahasa Arab
B. Bahasa Inggeris
C. Bahasa Indonesia
D. Bahasa Melayu Klasik

35. Apakah klimaks cerita ”Pak Belalang”?
A. Nakhoda menyerah tiga buah kapal kepada Raja Indera Maya
B. Nakhoda menguji kebijaksanaan Raja Indera Maya menjawab soalan
C. Pak Belalang berjaya menjawab soalan yang diajukan dengan tepat
D. Pak Belalang berasa bimbang tidak dapat menjawab soalan yang dikemukakan


DBP 2001 hlm 29 & 30)

Kedua binatang itu dengan berteguh-teguhan setia; seorang membahagikan rezekinya kepada seorang dengan berkasih-kasihan beberapa lamanya. Sebermula, maka adalah isteri buaya itu tinggal di kuala sungai itu. Maka beberapa lamanya dinantikannya suaminya itu, tiada juga pulang; lalu disuruhnyalah seekor buaya pergi memanggil suaminya itu, katanya, “Engkau katakan kepada suamiku bahawa aku terlalu sakit payah, hendak bertemu dengan dia.”

Maka buaya yang disuruh itu pun datanglah bertemu dengan suaminya itu.
aka katanya, “Adapun isteri tuan hamba itu terlalu sakit payah; hasratnya hendak bertemu dengan tuan hamba. Maka sebab itulah ia menyuruhkan hamba datang


memanggil tuan hamba ini. Maka sekarang pun hendaklah segera tuan hamba datang bersama-sama dengan hamba ini.”

Maka sahut buaya itu,”Adapun aku ini adalah bersahabat dengan seekor kera, serta sudahlah aku berteguh-teguhan janji; maka sekarang pun jikalau ia memberi izin kepada hamba, bolehlah hamba pergi.”

Maka jawab buaya itu, “Mengapakah tuan hamba berkata demikian itu?”

Maka kata buaya, “Adapun yang menghidupkan aku dan yang memeliharakan aku, adalah kerana aku sudah menjadi sahabat. Maka sekarang sebab isteriku itu aku lepaskan dia, tiadalah patut.”

Maka apabila didengar oleh buaya itu akan perkataan itu, maka berfikirlah ia, “Apakah periku hendak membawa ia ini kembali?” Maka berkatalah ia, “Adapun isteri tuan hamba itu terlalulah sakit payah; maka beberapa orang sudah mengubati dia, tiada juga sembuh; kemudian datang seorang tabib, katanya, “Jikalau boleh dapat hati kera, nescaya sembuhlah penyakitnya itu.”

Maka kata buaya itu, “Hai taulanku, apa periku hendak membunuh kera itu, kerana terlalu besar kebaikannya kepadaku. Tiadalah sampai hatiku hendak membunuh akan dia; lagipun pekerjaan demikian itu bukankah dosa besar adanya.”

Maka kemudian berfikir pula ia, “Jikalau aku takutkan dosa itu, nescaya hilanglah isteriku dan binasalah segala isi rumahku, dan sunyilah negeriku.”

(Dipetik daripada prosa tradisional Cerita Kera dengan Buaya,
Antologi Sehijau Warna Daun, Tingkatan 2, DBP)

Soalan tiada : buat sendiri

D. Soalan 31 hingga soalan 35
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya


Setelah sudah Tun Tuah fikir demikian itu maka katanya Tun Tuah, ” Hai Taming Sari, apa juga kehendak hatimu? Maka engkau seorang dirimu, adapun bentara Majapahit ini raja besar, barang tipunya mati juga engkau olehnya. Adapun jikalau engkau hendak hidup, marilah kita kedua muafakat mengamuk bentara Majapahit itu, dan Patih Gajah Mada pun kita bunuh dan penggawa yang besar-besar pun kita bunuh. Sudah itu segala penjurit dan pelenter kita perbaiki dan engkau menjadi ratu dalam negeri ini dan akan aku menjadi Patih Gajah Mada; siapa dapat membunuh kita kedua ini? Adapun kerismu itu kulihat tiada kukuh; ambil kerisku pendua ini supaya kita kedua mengamuk ke dalam istana bentara Majapahit’”
Setelah Taming Sari mendengar kata Tun Tuah demikian itu, pada bicara hatinya sungguh seperti kata Tun Tuah itu. Kata Taming Sari, ” Jikalau sungguh seperti katamu itu, marilah kerismu itu dahulu kulihat, supaya aku percaya.” Maka Tun Tuah pun segera menghunus kerisnya dan penduanya dengan sarungnya lalu diunjukkannya kepada Taming Sari. Maka segera disambutnya keris itu lalu dihunus, lalu katanya, ” Terlalu baik dengan kukuhnya dan tajamnya.” Maka kata Tun Tuah,” Kerisku itu baharu juga kutikamkan penjurit di hadapan bentara Majapahit dan Patih Gajah Mada.” Maka kata Taming Sari.” Sungguh seperti kata laksamana itu.Jika pakanira hendak akan keris manira ini, manira berikan: jikalau lain daripada laksmana tiadalah manira beri.” Keris itu pun disarungkannya lalu diunjukkannya kepada Tun Tuah. Maka Tun Tuah pun memekis serta menghunus keris itu. Katanya,” Cih, mati engkau olehku sekali ini!”
Setelah dilihat oleh Taming Sari Tun Tuah melompat menghunus keris itu, maka Taming Sari pun terkejut serta menghunus kerisnya lalu ditikamnya di dada Tun Tuah; dipertubi-tubi tikam. Maka Tun Tuah pun melompat ke kiri dan ke kanan menyalahkan tikan penjurit itu. Maka orang yang lari itu pun temasya melihat Tun Tuah bertikam dengan Taming Sari itu. Maka Taming Sari pun lelah.

(Dipetik daripada prosa Hang Tuah Mengalahkan Taming Sari
dalam ’Antologi Anak Bumi Tercinta,DBP 2001 hlm 35 & 36




31. Apakah rancangan Tun Tuah untuk memperdayakan Taming Sari ?
A. meyakinkan bahawa betara Majapahit dan Patih Gajah Mada sudah mati
B. menawarkan keris pendua pemberian betara Majapahit yang tajam dan kukuh
C. mengajaknya berpakat untuk membunuh betara Majapahit dan Patih Gajah Mada
D. mengajaknya pulang ke Melaka keraja sudah tidak selamat tinggal lama di Majapahit

32. Nyatakan reaksi Taming Sari setelah Tun Tuah berjaya memujuknya.
A. Taming Sari sedar yang dirinya ditipu
B. Taming Sari menyembunyikan keris tersebut
C. Taming Sari tidak mahu berlawan dengan Tun Tuah
D. Taming Sari percaya terhadap kata-kata Tun Tuah dan menurut percakapannya


33. Dalam petikan di atas, terdapat banyak penggunaan teknik plot
A. dialog dan monolog
B. dialog dan pemerian
C. monolog dan imbas muka
D. imbas muka dan pemerian

34. Berikut merupakan nilai murni yang terdapat dalam petikan di atas kecuali
A. Berani
B. Bijaksana
C. Penyayang
D. Bekerjasama

35. Yang berikut ialah pengajaran yang dapat diperoleh daripada cerita ”Hang Tuah Mengalahkan Taming Sari” kecuali
A. kita hendaklah berani menghapuskan musuh yang mengancam keselamatan negara
B. kita hendaklah menghargai jasa seseorang yang sanggup menentang anasir jahat
C. raja hendaklah mendengar nasihat daripada menterinya
D. kita hendaklah bijak bertindak untuk menyelesaikan sesuatu masalah




E. Soalan 31 hingga soalan 35
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya


Maka keesokan harinya disuruh pula bunuh seorang , ambil darahnya serta dengan hatinya diperbuat gulai dan panggang dan darah itu diperbuat kuahnya. Maka apabla dimakan oleh baginda, terlebih lazat cita rasanya. Maka tiadalah dapat lagi ditingggalkan oleh Raja Bersiung itu daripada memakan hati darah orang jua. Jikalau tidak ada yang demikian, tiadalah dapat baginda santap nasi pada hari itu walau berapa banyak lauk sekalipun. Maka jadilah seorang sehari terbunuh oleh baginda
Sampai kepada habis orang yang tiada berdosa pun dan di luar kota pun sunyilah kerana sudah habis orangnya. Tiadalah apa kira baginda hanya hendak memakan hati darah manusia sahaja sehingga orang yang di dalam penjara itu pun habislah dibunuh baginda.
Maka masyhurlah kepada khalayak yang banyak hingga kepada negeri yang lain-lain. Maka terlalunya amat kemasyghulan segala rakyat bala tentera, datang dengan teriak tangis kepada segala menteri hulubalang mengatakan anaknya terbunuh. Ada yang setengahnya mengatakan bapanya terbunuh. Demikian itulah habis mati sekalian orang dibunuh bagindan dan dimakan darahnya.
Sebermula, adalah seorang orang Seri Gunung Ledang bernama Kampar yang amat jahatnya. Ia mengetahui daripada segala ilmu jadi-jadian dan lagi tiada dimakan oleh besi tubuhnya. Maka diketahuilah oleh orang itu perangai Raja Bersiung itu. Maka ia pun membuatlah suatu kesalahan supaya ia tertangkap. Maka ditangkap oranglah akan dia lalu dibawa ke hadapan raja itu. Maka Raja Bersiung pun segeralah turun dengan pedangnya yang sudah terhunus, serta titah baginda,


“Bunuhlah orang itu.”
Maka kata Kampar itu, “Hai, raja ini membunuh dengan tiada periksa!”
Maka Raja Bersiung pun marahlah, datang hamper dengan Kampar itu lalu mengangkatkan pedang baginda hendak menetak. Maka kata Kampar,” Hai Raja Bersiung, gilakah hendak membunuh orang dengan tiada periksa? Sungguhpun memakan hagi orang, lepaskanlah ikatan aku ini. Serta aku tiada dengan senjata ini, adakah boleh aku melawan? Bunuhlah sekarang, nescaya puaslah raja memakan hati darahku.”

(dipetik daripada Prosa Raja Bersiung,
Dalam Antologi Anak Bumi Tercinta, DBP 2001. hlm 42 & 43)


31. Apakah kegemaran Raja Bersiung
A. Makan hati dan darah manusia
B. Makan benda-benda berdarah
C. Makan sayur bayam yang belum dimasak
D. Memakan daging manusia yang melakukan kesalahan





32. Tindakan negatif Raja Bersiung menyebabkan
A. semua rakyat tidak mahu keluar rumah
B. semua rakyat berada dalam ketakutan
C. semua rakyat semakin membenci baginda
D. semua rakyat bersatu padu untuk menentang baginda

33. Latar masyarakat yang digambarkan dalam petikan di atas ialah
A. Masyarakat Melayu Feudal
B. Masyarakat yang dalam ketakutan
C. Masyarakat kampung yang rajin bekerja
D. Masyarakat raja yang mementingkan diri sendiri

34. Berikut merupakan perwatakan Raja Bersiung kecuali
A. Zalim
B. Suka menyusahkan rakyat
C. Suka menyimpan gundik
D. Mementingkan diri sendiri

35. Pilih urutan pertukaran jelmaan Kampar yang betul dalam cerita ”Raja Bersiung”
A. Harimau – babi tunggal – ular tedung selar
B. Ukar tedung selar – harimau – babi tunggal
C. Babi tunggal – harimau – ular tedung selar
D. Babi tunggal – ular tedung selar - harimau

MODUL HIKMAH 8

MODUL 9 (DRAMA)
(Soalan 31 hingga Soalan 35)

DRAMA : JERAT (TINGKATAN 1)

Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
UJANG: Inilah Bukit Tinggi tu yang aku katakan pada kamu dulu.
KUDIN: Sekarang kita dah sampai, apa ditunggu lagi Ujang! Mulakan saja, aku dan tak
sabar ni!
LAMIN: Aku seramlah!
UJANG: Apa kau ni. Lamin! Kau ni penakut sangat. Kau kata kau ada teman.
KUDIN: Dahlah tu, sekarang ni bukan masa nak bergurau lagi!
UJANG: Betul juga kata kau tu Kudin. Sekarang, beri tali-tali tu padaku.
KUDIN: (menghulurkan tali) Nah!
UJANG: Lamin, berikan parang tu padaku. Aku nak pasang perangkap ni!
LAMIN: Apa? Sarang?
UJANG: Bukan saranglah, parang!
KUDIN: Lamin, kau ni apalah. Bagi parang tu pada Ujang!
LAMIN: (Mengeluarkan parang dari dalam beg) Nah! Hanya parang kontot saja!
UJANG: Kontot pun kontotlah. Janji boleh guna, sudah.
KUDIN: Ujang, kau buatlah dulu dengan Lamin. Aku nak pergi buang air kecil sekejap!
UJANG: Pergilah, tapi jangan lam-lama. Kawasan ni banyak puaka tau!
KUDIN: Apa? Ada puaka? Ah, tak usah kau nak takutkan aku Ujang!
UJANG: Aku cakap betul ni Kudin!
KUDIN: (Mendekati Lamin) Lamin! Beri pisau tu pada aku!
LAMIN: Aku tak risau pun!
KUDIN: Pisaulah! Bukan risau! Hai, sejak bila kau jadi pekak ni?
LAMIN: Kau nak buat apa dengan pisau ni?
KUDIN: Saja. Sebagai teman!
UJANG: Tadi kau kata kau nak pergi buang air kecil. Kenapa tak pergi lagi?
KUDIN: Yalah, aku pergi ni!
Kudin berlalu dan meninggalkan Lamin bersama Ujang.
UJANG: (sambil memasang jerat) Kalau kau nak belajar memasang jerat ni, belajar pada aku saja, Lamin!
LAMIN: Kau belajar dari siapa, Ujang?
UJANG: Ayahku seorang pemburu. Jadi aku belajar daripada dia. Aku pernah ikut dia memikat burung dan menjerat binatang. Tak kira binatang apa pun!
LAMIN: Ayah kau memang pandai tak semacam ayahku. Ayahku dah tak mahu lagi menjerat. Katanya kesian kepada binatang!
UJANG: Aku pun kesian juga. Tapi....yang kita nak jerat ni pelanduk! Kita tidak boleh kesian kerana itu makanan kita!
LAMIN: Kalau bukan pelanduk yang kena, macam mana?
UJANG: Itu kira nasiblah!
LAMIN: Kalau pelanduk tu mati, macam mana pula?
UJANG: Melepaslah kita!

(Dipetik daripada drama Jerat,
Antologi Sehijau Warna Daun, Tingkatan 1, DBP)




1.Bagaimanakah Ujang tahu menjerat binatang?
A. Mempelajarinya daripada ayahnya.
B. Mempelajarinya daripada pengalaman
C. Mempelajarinya melalui buku dan majalah
D. Mempelajarinya ketika menyertai persatuan pengakap

2. Berdasarkan petikan, frasa parang kontot sesuai digantikan dengan
A. parang kecil
B. parang bulat
C. parang tumpul
D parang pendek

3.Di manakah Ujang menjerat pelanduk?
A. Di kebun ayak Kudin.
B. DI hutan Bukit Tinggi
C. Di belakang rumahnya
D Di hutan hujung kampung

4. Persoalan yang terdapat dalam petikan drama di atas ialah
A. tanggungjawab memelihara alam sekitar
B. keindahan persekitaran ciptaan Tuhan
C. sikap menganiaya binatang
D. permuafakatan dan semangat setia kawan

5. Apakah klimaks drama ’Jerat’?
A. Ujang terkena jerat yang dipasangnya
B. Lamin mengikut Ujang dan Kudin menjerat pelanduk
C. Lamin belajar menjerat daripada Ujang
D. Ujang insaf atas kejadian yang menimpa dirinya.



DRAMA : ANGIN (TINGKATAN 2)

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

ANGIN : (Berlagak sama) Wahai Matahari, jangan kau bercakap sembarangan. Kau pun tahu , bukankah aku ini menjadi pujaan manusia pada masa kini ? Manusia mengatakan suaraku merdu, belaianku lembut dan mesra malah mengkhayalkan. Tidak macam kau yang dibenci oleh mereka (mencemikkan mukanya). Mereka kata kau menyebabkan mereka kepanasan ! Mereka juga mendakwa sampai berpeluh-peluh apabila kau muncul. Memanglah kamu ni suka sangat menyusahkan orang lain.

MATAHARI : (Ketawa kuat dan panjang-panjang) Angin! Angin!Sungguh lancang mulutmu. Tidak ubah seganas tingkah lakumu. Kau juga jangan lupa bahawa kau menyebabkan manusia marah ! Dan mengutukmu ! Kata mereka, kau binasakan segala yang tertegak di muka bumi sampai menyembah tanah (Mengejek) Itukah yang kamu katakana lembut dan mesra? (Mendabik dada)Tapi... .aku juga banyak memberi jasa kepada manusia. Jika aku tiada,manusia hidup meraba-raba dalam kegelapan. (Ketawa lagi) Dan bagaimana pakaian mereka hendak kering di jemuran ?

ANGIN : (Tersenyum lebar) Kau ketinggalan zaman rupanya. (Ketawa besar)Bukankah zaman sekarang orang pakai washing machine yang boleh mengeringkan terus pakaian? (Mengejek)Dan apa perlunya kau itu lagi ?

MATAHARI : (Marah bukan main) Cis! Angin. Kau pun apa kurangnya? Kau seperti lupa bahawa zaman sekarang tidak perlu ada kau lagi. Untuk mendinginkan tubuh manusia, mereka telah mencipta kipas angin dan penyaman udara !

ANGIN : Ahhhhhhhhhh, bagaimana kalau penyaman udara mereka rosak? (Mengejek sinis) Tentu mereka akan memanggil aku. "Wahai Angin, datanglah kau! Duhai Angin berhembuslah.....(Tersenyum lebar)Datanglah bertiup sepoi-sepoi bahasa agar kami merasa nikmatnya......"

MATAHARI : Kau hanya berangan-angan Angin! (Mengejek jijik) Kau juga lupa jika pakaian mereka lembap, mereka juga akan memanggil aku kau tahu? (Menyindir) Lalu mereka pun berkata dan merayu kepadaku, "Wahai Matahari, muncullah segera engkau untuk mengeringkan pakaianku. Muncullah Matahari, Matahariku tersayang!"

ANGIN : (Gelak-gelak mengejek) Nampaknya antara kita.. .tidak ada siapa pun yang mahu mengalah. Kita. perlu beradu nasib. Aku cadangkan, satu pertandingan yang khusus perlu dilangsungkan. Dan kita mesti memanggil saksi-saksi serta panel hakim bagi penentuan. (Tersenyum lebar).

(Dipetik daripada Drama Angin,
Antologi Seuntai Kata untuk Dirasa, Tingkatan 2, DBP )

1 Mengapakah Matahari ketawa kuat dan panjang-panjang ?

A kerana Matahari suka ketawa
B kerana Matahari berasa geli hati mendengar pujian Angin
C kerana Matahari berasa dirinya lebih hebat apabila ketawa
D kerana Matahari berasa lucu mendengar Angin bersikap ambil bakul angkat sendiri.

2 Watak Angin dan Matahari jelas digambarkan sebagai watak yang ..........

A baik hati
B bongkak
C iri hati
D bertanggungjawab

3 Apakah persoalan yang ingin disampaikan oleh pengarang ?

A Pentingnya rasa hormat dan menyedari bahawa setiap kejadian Tuhan ada kelebihan dan kekurangannya
B Pentingnya muafakat dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi
C Pentingnya menunjuk-nunjuk kehebatan supaya disegani orang lain
D pentingnya beradu tenaga demi menegak kebenaran

4 Pada pendapat anda ,kenapakah Angin mencadangkan agar diadakan satu pertandingan ?

A kerana pertandingan amat menyeronokkan
B kerana berasa yakin dia lebih kuat
C kerana masing-masing tidak mahu mengalah
D kerana ada tawaran hadiah yang lumayan

5 Berdasarkan petikan tersebut pengajaran yang didapati daripada drama ini ialah....

A kita patut menyokong Angin kerana tanpa angin kita akan kepanasan
B kita patut menyokong Matahari kerana tanpa matahari kita akan kesejukan
C kita mesti bersyukur kerana kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri
D kita patut bersatu padu dan mengelakkan pergaduhan yang tidak ada kebaikannya.





DRAMA : ADIK BERJASA (TINGKATAN 3)

Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

AHMAD : (Setelah berfikir.) Perkara seperti ini mesti dilaporkan kepada pihak polis.
PAK KAMIS : Ayah fikir pun begitu, Murad. Yang ayah hirankan, buat kamu begitu
berani tu? Buat sesuatu kerja tak mahu berfikir dulu.
AHMAD : Ini maknanya tak ada beban batu digalas. Tak ada kerja cari kerja.
Sekarang macam mana?
MURAD : (Sedih tetapi bersemangat.) Sebenarnya kami mempunyai tujuan yang
baik.
AHMAD : Aku faham, Murad. Untuk menyelamatkan anak si jutawan itu tak kata tak
baik. Tapi soalnya, bolehkah kamu budak-budak mentah melakukannya?
Itu kerja orang dewasa, kerja polis.
MURAD : Tapi saya belum putus asa, Bang Mat. Masih ada jalan lagi.
PAK KAMIS : Sekurang-kurangnya kawan-kawan kau tu, mesti nak diselamatkan juga.
MURAD : Saya faham, ayah. Kawan-kawan saya si Hassan dan si Nazim itu mesti
diselamatkan. Anak jutawan itu juga mesti diselamatkan. Dan komplot
jahat itu pula mesti dihapuskan.
AHMAD : Soalnya, macam mana? Macam mana nak selamatkan mereka?
PAK KAMIS : Ya, macam mana nak selamatkan mereka? Cuma satu jalan saja dengan
melaporkan hal ini kepada pihak polis.
MURAD : Untuk melaporkan kepada pihak polis memang boleh, ayah. Tapi
kedudukan anak jutawan itu dalam bahaya. Setahu saya kalau mereka
tahu polis turut serta, penjahat-penjahat itu akan membunuh anak jutawan itu.
AHMAD : Habis, kalau tidak diberitahu kepada polis, macam mana? Ada jalan yang
lain?
MURAD : Saya ada rancangan lain, Bang Mat. Kawan-kawan saya dan anak
jutawan itu boleh diselamatkan pada waktu malam.
PAK KAMIS : Pada waktu malam, macam mana?
MURAD : Dengan menyeludup masuk ke dalam gua itu, kita akan dapat
menyelamatkan mereka. Pada waktu malam tentu penjahat-penjahat itu
tidur.
PAK KAMIS : Takkan mereka tidur semua. Tentu ada yang mengawal.
AHMAD : Silap-silap diri sendiri yang kena tangkap.

(Dipetik daripada drama Adik Berjasa, Antologi
Anak Bumi Tercinta, Tingkatan 3, DBP)



1. Berdasarkan petikan di atas, siapakah yang ingin diselamatkan?
A. Anak si Jutawan
B. Hassan dan Nazim
C. Kawan-kawan Murad
D. Anak si Jutawan dan kawan-kawan Murad



2.



Gaya bahasa dalam petikan di atas ialah
A. Metafora
B. Personifikasi
C. Peribahasa
D. Simile

3. Berdasarkan petikan di atas, semua nilai terdapat dalam diri Murad kecuali
A. bersemangat tinggi
B. berhati batu
C. gigih berusaha
D. bertanggung jawab

4. Kedudukan anak jutawan itu dalam bahaya jika
A. penjahat-penjahat itu membunuh anak jutawan
B. Pak Kamis melaporkan hal itu kepada pihak polis
C. Murad tidak datang menyelamatkannya
D. Polis turut serta dalam usaha untuk menyelamatkannya

5. Peristiwa manakah yang menunjukkan kemuncak cerita dalam Adik Berjasa?
A. Tawanan dapat diselamatkan dan penjahat dapat diberkas oleh polis
B. Ahmad mengambil keputusan untuk berhenti sekolah dan bekerja untuk menyara keluarga
C. Murad dan kawan-kawannya mengambil keputusan menyelamatkan anak jutawan yang diculik
D. Murad mendapat ganjaran sebanyak RM100 ribu dan abangnya dapat meneruskan persekolahannya



DRAMA : PENUNGGU PUSAKA (TINGKATAN 2)


Baca petikan drama di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya.

Peguam : (Sambil keluar melalui pintu besar) Jumpa lagi Encik Sulung.
Sulung : Ya. Terima kasih banyak-banyak, tuan.
Kesan Bunyi : Enjin kereta dihidupkan dan kereta menderum pergi.
Lambak : (Membentak tiba-tiba) Saya tak setuju! Saya tak setuju!
Siti : Saya juga tak setuju! Pembahagian ini tak adil. Wasiat itu tak
betul! Tak boleh pakai.
Sulung : Eh, apa hal ni? Tiba-tiba saja tak setuju, tak adil!
Mak Teh : Ini wasiat! Kamu nak main-mainkan wasiat orang yang dah
mati ya?
Lambak : Ini mesti ada sesiapa yang dah pengaruh arwah ayah! Wasiat
itu bukan arwah yang membuatnya. Mesti ada orang lain!
Siti : Kenapa awak semua dapat berekar-ekar, sedang kami dapat
setengah ekar seorang? Adil ke macam tu? Patut ke?
Mak Teh : Hei, Lambak, Siti! Kau sedar tak kau tu siapa?
Lambak : Kami sedar kami hanya anak tiri pada arwah ayah. Tapi arwah tu
dah anggap kami macam anak sendiri, macam anak kandung!
dan arwah juga dah berjanji nak beri sekurang-kurangnya dua
ekar seorang kepada kami.
Siti : Arwah juga dah janji nak berikan rumah ini kepada saya. Tapi
kenapa Ana pula yang dapat?
Ana : Eh, tengoklah muka tu sikit. Tak sedar diri. Beri betis nak paha.
Itu nasib baik orang nak beri. Kalau arwah tak wasiatkan apa-apa
untuk kau orang, apa nak kata? Kau orang nak tuntut daripada siapa?
Siti : Kau cakap bak-baik sikit. Ana! Nanti aku.....
Mak The : Sudah! Kalau kau orang hendak tanah yang setengah ekar tu
ambil. Kalau tak mahu, pulangkan saja kepada Sulung, habis
cerita.
(Dipetik daripada drama Penunggu Pusaka
oleh Zakaria Ariffin)

1 Mengapakah Lambak tidak berpuas hati dengan wasiat ayah tirinya?
A. Dia tidak mendapat rumah pusaka itu.
B. Ayah tiriya memungkiri janjinya.
C. Dia tidak mendapat apa-apa.
D. Dia hanya mendapat setengah ekar tanah.

2 Mengapa Ana menyindir Siti?
A. Sikap Siti tidak disukai oleh Ana.
B. Siti tidak menghormati wasiat ayahnya.
C. Siti tidak berpuas hati dengan bahagian yang diperoleh daripada ayah
tirinya.
D. Siti mendapat setengah ekar tanah walaupun dia anak tiri.
3 Pengajaran daripada wasiat Anjang bin Kotot dalam petikan drama ini ialah
A Kita mestilah menjaga nama baik keluarga..
B Kita hendaklah bersyukur dengan rezeki yang diperoleh.
C Kita perlulah mengamalkan sikap jujur dalam kehidupan.
D Kita haruslah sentiasa hidup dengan aman, tanpa dendam dan benci.

4 Berikut menunjukkan perwatakan Lambak, kecuali .................
A abang kepada siti
B anak tiri Anjang Kotot
C abang angkat kepada Ana
D seorang yang tamak haloba

5 Apakah kesudahan drama Penunggu Pusaka?
A Lambak gagal membeli tanah pusaka milik Busu, Alang dan Ana.
B Alang menjualkan tanah pusaka miliknya kepada Lambak.
C Busu berjanji akan menjual tanah pusaka miliknya kepada Lambak.
D Lambak dan Siti berjaya membeli harta pusaka peninggalan Anjang bin
Kotot.